BEKLAGER: Groupon-sjefen i Norge, Bredo Johansen, beklager at ting har gått galt for mange Groupon-kunder. Men nå mener han at alt er ordnet opp i. Her står han i Groupons lokaler i Nydalen i Oslo.  Foto: Per Ervland
BEKLAGER: Groupon-sjefen i Norge, Bredo Johansen, beklager at ting har gått galt for mange Groupon-kunder. Men nå mener han at alt er ordnet opp i. Her står han i Groupons lokaler i Nydalen i Oslo. Foto: Per ErvlandVis mer

Derfor sliter Groupon Norge

Partnere som ikke holder avtaler, for liten kundeservice og for raskt vekst skal ha skapt Groupon-problemene.

I BI-bygget i Nydalen i Oslo ligger hovedkvarteret til Groupon Norge. Her sitter 54 ansatte som den siste tiden har fått hard kritikk.

– Groupons kundeservice er kanskje det verste man kommer borti, sa Groupon-kunde Tom Stian Lindhjem til DinSide nylig.

– Vi får flere og flere klager. Det er bekymringsverdig, sa direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Bakgrunnen var hundrevis av kunder som ikke fikk varene de hadde bestilt, og heller ikke svar fra Groupons kundeservice.

– Beklager. Vi skal skjerpe oss, sier daglig leder Bredo Johansen i norske Groupon når DinSide møter ham i Nydalen.

Dette gikk galt

DinSide fikk ikke snakke med Johansen sist vi omtalte selskapet hans. Grunnen skal ha vært en "stilleperiode" i forbindelse med fremleggelsen av selskapets kvartalsresultater i USA. Men nå vil Groupon-sjefen mer enn gjerne forklare hva som har gått galt.

TREDOBLET: Her sitter de: Den utskjelte kundeservice-avdelingen til Groupon. Antall hoder skal være tredoblet bare siden mars. Foto: Per Ervland Vis mer


Her er et sammendrag av hva Johansen mener har skjedd:

  • Groupon har vokst raskt i Norge. Kanskje for raskt, ifølge Johansen. De gikk fra mellom 50 og 100 salg om dagen, til flere tusen. Nå skal Groupon ha over 100.000 salg hver måned. Organisasjonen var ikke klar for en så stor kundemasse.
  • Kundeservice-avdelingen til Groupon har vært for liten. Siden mars har de tredoblet antall ansatte på kundeservice. Nå sitter det 14 stykker i Oslo for å få unna kundehenvendelsene.
  • Enkelte partnere, altså aktørene som selger varer og tjenester gjennom Groupon, har ikke hatt nok produkter for å dekke trykket. Noen skal ikke ha vært forberedt på så mange kunder som de faktisk fikk. Nå skal Groupon ha strengere kontrakter som i større grad forplikter partnerne til å faktisk levere det de selger.
  • Enkelte transportører, altså de som leverer produktene til kundene, har ikke holdt avtalene sine. Tidligere brukte Groupon transportørene partnerne selv brukte, men nå har Groupon egne avtaler med transportører som skal være mer pålitelige.
"Er det for godt til å være sant?" spurte vi oss selv da konseptet landet i Norge i 2010, da under navnet Groupon MyCityDeal

IRONISK: "God bedring" står det på kaffekoppene til Groupon. Det skal være en intern spøk myntet på personene som drikker av koppen, men er i disse dager en hilsen Groupon kanskje kan trenge selv. Foto: Per Ervland Vis mer


Ingen magisk knapp

Groupon-sjef Bredo Johansen legger altså noe av skylden over på andre. Men han tar likevel ansvar for det som har skjedd.

– Det er ingen hemmelighet at vi har hatt problemer med leveranser; de fleste klagene var knyttet til mangelen på varer. Nå har vi bedre logistikk på plass, som vi burde hatt tidligere, innrømmer Johansen.

– Det går ikke an å trykke på en knapp for å fikse alle utfordringer. Vi ble nesten for populære for raskt, og vi har ikke vært gode nok. Men nå er vi der. Tillit er noe vi må gjøre oss fortjent til, fortsetter han.

Fortsatt problemer

Johansen er mer opptatt av hvordan Groupon fungerer i dag enn hvordan det fungerte tidligere. Og han påpeker at de aller fleste nå skal være godt fornøyd med Groupon Norge. Men en titt på Facebook-sidene deres viser at det fortsatt er store problemer. Nesten samtlige kommentarer under Groupons tilbud kommer fra misfornøyde kunder.

IKKE OVER ENNÅ: Groupon har fortsatt misfornøyde kunder. Daglig leder Bredo Johansen sier til DinSide at dette dreier seg om etterslep, og at alle problemer snart skal være løst. Foto: Per Ervland Vis mer


Forrige uke kunne man blant annet lese:

  • "Alt er jo bare kaos og tull!"
  • "JEG VIL HA PENGENE MINE TILBAKE NÅ, ETTERSOM DERE IKKE GREIER Å LEVERE VAREN MIN!!!"
  • "Jeg tør ikke handle NOE mer hos dere før jeg får tilbake penger for de dealene som ikke lot seg gjennomføre!"
  • "HVORFOR SVARER DERE IKKE NÅR MAN SENDER DERE MAIL???"
Ifølge Groupon-sjefen skal alle disse henvendelsene dreie seg om produkter solgt tidligere i år. Men likevel er det altså mange kunder som fortsatt sliter.

– Det er fortsatt et etterslep. Vi skal ordne denne backlog-en snart, og gjør virkelig alt for at folk skal tenke kule tanker om Groupon i sommer, ikke kjipe, sier Johansen.

Kjøpt katta i sekken og vil klage? Her er oversikten som hjelper deg!

"HAPPY": Groupon-sjef Bredo Johansen mener de siste månedene har vært "spennende". – Jeg synes ikke det har vært tøft, men utfordrende, sier han. Foto: Per Ervland Vis mer


Vil ha "happy" kunder

"Å Gud, er det så pes? Ja, da melder jeg meg ut med en gang. Har kjennskap til Sweetdeal og der har det ikke vært noe kluss!" skriver en kunde på Facebook, og hun er langt fra alene om å komme med slike tilbakemeldinger.

Det har nemlig poppet opp mange konkurrenter til Groupon, som driver på mer eller mindre nøyaktig den samme måten.

– Hvor stor trussel er disse konkurrentene for dere?

– Mange skrev at Gule Sider Deals skulle ta rotta på Groupon. Du så hvordan det gikk med dem, smiler Groupon-sjef Johansen.

– Men vi tar selvfølgelig alle konkurrenter på alvor.

– Hvor stor skade har bråket rundt Groupon gjort?

– Groupons omdømme er nok relativt uendret. Nå må vi bare bevise at vi er tilliten verdig. De fleste blir happy. Og de som ikke har blitt happy, må vi gjøre happy.

Har du kjøpt noe gjennom dørsalg, messesalg, gatesalg, homeparties eller på arbeidsplassen? Da har du rett til å angre!

Er du en "happy" eller misfornøyd Groupon-kunde? Eller holder du deg langt unna? Vi vil gjerne høre fra deg under artikkelen!