KID-nummer til besvær? Det er absolutt verdt bryet. Foto: Kim Jansson
KID-nummer til besvær? Det er absolutt verdt bryet. Foto: Kim JanssonVis mer

Derfor skal du bruke KID-nummer

Tastefeil kan koste deg dyrt, og det er ingen tegn til endringer hos bankene.

– Det kunne skjedd hvem som helst, sa Carl Andreas Carlsen (56) til DinSide da han forklarte oss hvordan en kriminell klarte å lure til seg nesten 100.000 kroner fra Carlsens konto.

Svindleren hadde endret kontonummer på fakturaen som Carlsen ventet på, og dette var det for ham helt umulig å oppdage da han skulle betale byggmesteren sin i nettbanken.

>>> Slik gikk det til

Etter det DinSide kjenner til, har det også nylig vært et lignende tilfelle i Porsgrunn.

Uhellet ville vært unngått hvis avsenderen av fakturaen benyttet seg av KID-nummer. Foreløpig er dette den eneste måten du kan avsløre denne typen svindel på i Norge.

- Mangler i forbrukerbeskyttelsen

Hendelsen fikk Forbrukerrådet til å reagere. I et brev til Finansnæringens Fellesorganisasjon påpeker de at det er mangler i forbrukerbeskyttelsen ved betalingsoppgjør, selv i veletablerte systemer.

Videre skriver de at Forbrukerrådet ser at hendelsen kunne vært unngått hvis nettbanken gav et klart og eksplisitt varsel om at det navnet han oppgav på fakturaen ikke var registrert i systemene som faktisk eier av kontoen.

Dette er en teknisk løsning som vi mener må vurderes av bransjen selv, uten at det kommer i form av lovpålegg. Dette ville være i tråd med definisjonen av samfunnsansvar som FNO legger til grunn i den offentlige debatten, skriver Forbrukerrådet i sitt brev.

Forbrukerrådet foreslår et automatisk varsel i nettbankene når kontoeiers navn og et kontonummer som i systemene er registrert under annen eier, ikke stemmer overens.

Varselet til brukeren skal være at det ikke er samsvar mellom informasjonen som bruker har plottet selv, og den informasjonen som ligger i systemet. Hvem som faktisk eier kontoen trenger det ikke bli opplyst om, og heller ikke hvilke konti de inntastede navnene disponerer, mener Forbrukerrådet.

Så dyrt er det å taste feil

Ingen endringer fra bankene

Men i svarbrevet fra FNO kommer det frem at de ikke har endret sitt syn siden 2006 etter den såkalte Fossbakk-saken. Der ble Finanstilsynet bedt om å vurdere ulike tiltak for å forhindre at kunder gjennom nettbank kunne komme i skade for å sende penger til feil kontonummer.

Men FNO støtter seg på Finanstilsynets vurdering om at betalers inntasting av navn på mottaker med etterfølgende kontroll vil gjøre det vanskeligere å betale regninger i nettbanken. Dette blant annet fordi navn på kontohaver ofte vil være et annet enn betalingsmottaker.

Navn er ikke entydig og kan som nevnt dessuten være gjenstand for ulike skrivemåter, skriver FNO i sitt svarbrev.

Gjelder bare noen transaksjoner

FNO mener at antallet transaksjoner hvor sikkerhetsproblemet kan oppstå, er begrenset.

Etter vår oppfatning vil den type ”navnekontroll” Forbrukerrådet foreslår ikke være relevant når betaler skal foreta en OCR-betaling (dvs betaling med KID) eller overføring skjer til kontoer som betaler har overført til tidligere og derfor antagelig har lagret i nettbanken. Antall transaksjoner som det eventuelt kan være aktuelt å kontrollere i tråd med Forbrukerrådets forslag vil derfor være begrenset.

Her kan du lese svarbrevet i sin helhet (ekstern lenke)

I dag er det altså bare KID-nummer som gir deg som betaler ekstra beskyttelse. fordi KID-nummeret må stemme overens med kontonummeret du betaler til for at betalingen skal gå gjennom. Pass derfor på at du betaler med KID når du skal overføre store beløp, og dobbeltsjekk gjerne mottakerens kontonummer.