STOR INTERESSE: Etter Dinsides artikkel, og at krasjbildet av skjermen spredde seg på Twitter, plukket flere internasjonale medier opp saken. ProntoTV mener fortsatt at slike reklamer hverken diskriminerer eller overvåker befolkningen. Montasje: Ole Petter Baugerød Stokke
STOR INTERESSE: Etter Dinsides artikkel, og at krasjbildet av skjermen spredde seg på Twitter, plukket flere internasjonale medier opp saken. ProntoTV mener fortsatt at slike reklamer hverken diskriminerer eller overvåker befolkningen. Montasje: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Skaperen av Peppes Pizzas kamerareklamer slår tilbake

Derfor mener de personvernet ikke trues

«Vi fjernet et produkt som ikke var like relevant; altså salaten for menn».

Dinside kunne forrige uke avsløre hvordan to digitale reklameplakater på Peppes Pizza på Oslo S analyserte fjesene til folk som så på dem. Og viste forskjellige reklamer til menn og kvinner.

Samme dag som vår artikkel ble publisert, ble kameraene fjernet. Og Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth syntes reklamen var «skummel».

I dagene etter har Peppes-saken blitt omtalt i medier rundt om i hele verden, som USA, England, Finland, Tyskland og Australia.

Og til slutt gikk selskapet bak reklamen, ProntoTV, ut med et langt innlegg på nettsidene sine hvor de forklarer hvorfor de fortsatt mener at teknologien er uproblematisk.

SENSOR: ProntoTV kaller kameraet i reklameplakatene for sensorer, da dataen som kommer ut av dem skal se slik ut. Skjermdump: ProntoTV.no Vis mer

Ikke kamera; «sensor»

«Teknologien gir nye muligheter for annonsører, og er ikke i strid med de strenge reglene vi har for personvern og overvåkning» skriver markeds- og kommunikasjonssjef Jørn Olsen i ProntoTV.

Han kaller teknologien for «AVA (Anonymous video analytics)». Og påpeker at ingen sensitiv informasjon ble lagret om personene som så på reklamen.

«I deler av mediedekningen ble det stilt spørsmål om hvorvidt dette var bruk av overvåkningskamera. Det er det ikke. Det er riktignok et webkamera som blir brukt, men det fungerer som en videosensor» skriver Olsen, som konsekvent kaller kameraet for en sensor.

ProntoTV påpeker nemlig at kameraet bare forholder seg til punkter generert fra fjesenes ansiktstrekk, som brukes til å analysere blant annet kjønn og alder. Datatilsynet mener på sin side at et kamera er et kamera, og derfor ofte faller innunder reglene for kameraovervåkning.

SLIK VAR REKLAMENE: ProntoTV legger nå fram hvordan de to reklamebudskapene faktisk så ut. Den uten salat ble vist til folk som systemet anså som menn. Skjermdump: ProntoTV.no Vis mer

Skjulte salat for menn

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth har sagt til Dinside at reklameplakater som ser forskjell på menn, kvinner, alder og potensielt hudfarge kan bli problematisk med tanke på diskriminering.

Olsen i ProntoTV skriver at de er klar over at det ikke vil være lov å for eksempel gi en rabatt bare til kvinner, men mener det er innenfor å skille mellom to reklamebudskap.

«I mediedekningen ble det overdrevet og sagt at det var kjøtt til menn og salat til kvinner. I realiteten viste vi en reklame hvor det var eksakt samme tilbud til begge kjønn med pizzabuffet med pizza, dressing og salat. Den eneste forskjellen vi ville teste var om det å ikke vise bilde av salaten til menn gjorde noe utslag (mot en generisk variant)» skriver Olsen.

«Grunnen til at vi ville testen denne hypotesen var at vi i samtaler med ansatte i Peppes fikk tilbakemelding om at menn i litt mindre grad spiste salat enn kvinner.»

«Fremoverlent»

Avslutningsvis skriver Olsen om hvor utfordrende det er å få folk til å legge merke til reklameplakater.

«All vår tidligere erfaring med reklame i digitale flater er at man ikke skal vise for mange konkurrerende budskap da man fort ender opp med at man ikke får med seg noe. Det samme prinsippet har vi fulgt i denne testen hvor vi fjernet et produkt som ikke var like relevant; altså salaten for menn» skriver han.

«Dette var en hypotese som vi ville teste ut, og som Peppes var tøff nok til å la oss forsøke.»

«Vi vil gjerne stå på barrikadene for å hjelpe våre kunder å skape bedre og mer relevant reklame. Vi liker derfor å jobbe med slike bedrifter som Peppes Pizza som er fremoverlente og utforskende etter nye markedsføringsmekanismer.»

Dinside har bedt ProntoTV om tillatelse til å trykke hele innlegget deres. Dette ønsket ikke Olsen, da de anser saken som avsluttet.