Dersom du benytter BankID som innlogging, skal én kodebrikke være nok selv om du har kundeforhold i flere banker. Foto: PER ERVLAND
Dersom du benytter BankID som innlogging, skal én kodebrikke være nok selv om du har kundeforhold i flere banker. Foto: PER ERVLANDVis mer

Derfor må du taste to ganger

Det er ikke BankID som krever ekstra innlogging.

Når du skal logge deg inn i nettbanken, er sannsynligheten stor for at du nå bruker BankID som innlogging. Men prosedyren kan variere fra bank til bank, og noen reagerer på at det har blitt vel mange koder å taste for en enkelt regningsbetaling.

Det er ikke BankID-løsningen som er komplisert, mener Mona Strøm Arnøy, informasjonssjef i BankID.

Opp til banken

- I selve BankID-strukturen er det en autentiseringsprosess i starten når du logger deg på. Så har noen banker etablert tilleggsrutiner hvor du også bruker kodebrikken underveis i prosessen når du for eksempel betaler regninger, sier Strøm Arnøy til DinSide.

Hun forklarer at prosedyren derfor kan variere fra bank til bank.

- Men BankID som sådan er et øyeblikks autentisering ved pålogging, sier Strøm Arnøy.

Hvis du har banklagret BankID, bruker du ditt fødselsnummer, den koden du får fra sikkerhetskortet og det personlige passordet du har valgt for å få tilgang til din BankID. Ytterligere tasting er det banken som pålegger deg.

Krever ekstra sikkerhet: DnB NOR, her ved informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen Foto: DNB Vis mer

BankID, MinID, MinSide ... - her får du full oversikt


Først utenfor, så inni

DnB NOR er en av bankene som krever ytterligere tasting av kode, for eksempel ved regningsbetaling.

- Det er av sikkerhetshensyn vi har valgt å ha dobbel bruk av kodebrikken ved betaling. Vi har erfart at svindlere er utspekulerte, spesielt på ubeskyttede PC-er, og derfor har vi valgt å be kunden identifisere seg med kodebrikken både utenfor og innenfor nettbanken, sier informasjonssjef i DnB NOR Aud-Helen Rasmussen til DinSide.

Hun sier de dermed setter opp en ekstra mur for eventuelle svindlere. Hun legger til at banken, for å gjøre det enklere for kunden, har en funksjon der man kan betale til flere slik at kunden bare trenger å taste ny kode én gang inne i nettbanken.

Krever ekstra sikkerhet: Skandiabanken, her ved informasjonssjef Johnny Anderson Foto: Skandiabanken Vis mer


Ekstra signering for regninger

Også Skandiabanken har en ekstra signering for regninger som ble innført i februar i år, men det gjelder kun for regninger uten KID-nummer eller hvis beløpet er over en selvvalgt beløpsgrense.

- Når du legger inn en regning til en kjent mottaker uten KID-nummer fra ditt mottakerregister, som overstiger den beløpsgrense du har satt, må du alltid signere/bekrefte. Registrerer du en betaling til en ny mottaker uten KID må du også alltid signere/bekrefte, sier Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken.

Fikk ikke være med

Selv om BankID er en type elektronisk identifisering, får de ikke være med som innloggingsalternativ når den nye offentlige ID-porten lanseres.

På vegne av banknæringen i Norge leverte BankID Norge i slutten av mars et tilbud til Direktoratet for IKT og Forvaltning (Difi) om bruk av BankID gjennom ID-porten for offentlig sektor, men BankID Norge har nå mottatt avslag på tilbudet