DYRT: Paret fra Risør kjøpte en Hummer H3 i 2006. Hadde de reklamert raskere på en dyr reparasjon, kunne kjøpet blitt langt billigere for dem.  Foto: © GM Company
DYRT: Paret fra Risør kjøpte en Hummer H3 i 2006. Hadde de reklamert raskere på en dyr reparasjon, kunne kjøpet blitt langt billigere for dem. Foto: © GM CompanyVis mer

Derfor må du klage i tide

Du kan ikke komme mange måneder etter å ha oppdaget en feil og forvente reklamasjon.

Oppdager du en mangel ved en vare du har kjøpt, må du ikke vente for lenge med å varsle selgeren.

Men hvor lenge er det greit å vente? Slik lyder forbrukerkjøpslovens paragraf 27, første ledd:

"Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen."

Du må med andre ord sørge for å si fra til selger innen "rimelig tid" etter at du har funnet en mangel ved varen du har kjøpt. Men nøyaktig hva er "rimelig tid", utover det å "aldri være kortere enn to måneder"?

En avgjørelse fra Forbrukertvistutvalget kaster lys over lovteksten.

To feil, to klager

Høsten 2009 kjøpte et par fra Risør en 2006-modell av Hummer H3 fra en bilforhandler i Oslo. Bilen kostet 306.000 kroner, og hadde gått over 38.000 kilometer.

Les også: Slik kan du oppdage juksing med kilometertelleren

BILENS FEIL: Om du skal ha krav på reklamasjon må trøbbelet med bilen være bilens egen feil; altså selgers ansvar. Da bør du klage så raskt som mulig. Foto: Colourbox.com Vis mer

Men så fikk de trøbbel:

  • Vinteren det samme året skal det ha oppstått en vannlekkasje til motoren gjennom panserets luftspjeld. Reparasjonen kostet 4.269 kroner. Noe senere fikk de brev fra Klintberg & Way (KW), som er ansvarlig for Hummers kundestøtte, om at panseret på deres Hummer-versjon hadde en produksjonsfeil som kunne føre til nettopp dette problemet. Bilkjøperne
    ønsket derfor verkstedregningen tilbakebetalt av bilbutikken, men fikk bare omlag halvparten. Reklamasjonen ble fremsatt omlag tre måneder etter de mottok brevet fra KW.
  • Etter å ha blitt kontrollert på veien sommeren 2011, fikk Hummer-kjørerne beskjed om at skjermingen av hjulene var for dårlig. De måtte derfor få montert skjermbreddere, noe som kostet 13.529 kroner. Reklamasjonen ble fremsatt omlag fire måneder etter at de fikk beskjed om å fikse hjulene sine.
Les også: Hvis verkstedet ikke klarer å reparere bilen din, kan du kreve pengene tilbake

Fire måneder etter

Bilbutikken bestrider ikke kravene i seg selv, men mener de er fremsatt for sent. Bilkjøperne har derfor tatt saken til Forbrukerrådet, og videre til Forbrukertvistutvalget (FTU), for å få pengene sine tilbake.

Har du fått beskjed om at klagen din kom for sent? (Avsluttet)
Nei(61%) 78
Ja, og jeg fikk ingenting(25%) 32
Ja, men jeg klarte å få noe likevel(13%) 17
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Her er dommen:

  • Den første reklamasjonen, som klagerne brukte tre måneder på, mener FTU var innen fristen. Mye på grunn av at bilbutikken i første runde ikke nevnte klagefrister som grunn til å avslå full reklamasjon.
  • Den andre reklamasjonen, som klagerne brukte fire måneder på, mener FTU ikke var innenfor fristen. "Klagerne har tapt sin rett til å gjøre denne mangelen gjeldende" skriver FTU i sin avgjørelse.

Les også: Selv om du kjøper bruktbil fra privat selger, har du reklamasjonsrett!

Klag så raskt som mulig

Konklusjonen blir derfor at Hummer-kjøperne får tilbakebetalt siste rest av den første reklamasjonssaken, men ingenting fra den andre. De ønsket seg totalt 24.831 kroner pluss renter for reklamasjoner og sakskomkostninger, men ender altså bare opp med 1.927 kroner. Hadde de klaget tidligere, kunne de trolig i det minste også fått tilbakebetalt 13.529 kroner for skjermbredderne.

Og konklusjonen for hva som er "innen rimelig tid" blir dermed ganske vag, men likevel enkel å følge: Klag uansett så raskt som mulig etter du blir oppmerksom på en mangel.

Om ikke, kan du gå glipp av store summer.