NØYE: Modellbetegnelser kan være kompliserte, men de må være riktige. Feil i Finn.no-annonser kan være brudd på kjøpsloven, og dermed skape trøbbel for selgeren, og utløse krav for kjøperen. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
NØYE: Modellbetegnelser kan være kompliserte, men de må være riktige. Feil i Finn.no-annonser kan være brudd på kjøpsloven, og dermed skape trøbbel for selgeren, og utløse krav for kjøperen. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Feil i Finn-no-annonser gir kjøperen krav

Derfor må alt i Finn-annonsen være riktig

Som selger må alt du skriver være riktig, som kjøper kan du kreve pengene tilbake om Finn-annonsen ikke stemmer. 

Annonser på Finn.no skapes først og fremst av amatører, som deg og meg.

Da skal det vanskelig unngås at det sniker seg inn noen feil. Bilder som ikke stemmer, produktnavn som ikke er riktig skrevet, feil årsmodell på en bil, den type ting.

Men feil som for deg kan virke små, kan for andre være vesentlige. Og de kan utløse krav – mot deg som selger, eller for deg som kjøper.

Kjøpsloven, som regulerer kjøp mellom to privatpersoner, krever nemlig at kjøperen skal få det hun hadde grunn til å forvente seg – med andre ord må det som står i annonsen være riktig.

Her er fire eksempler på hvordan loven fungerer i praksis.

#1: iPhone uten S

I fjor høst avtalte to Finn-brukere et salg av en iPhone 6S Plus. Det var i alle fall det annonsen kalte telefonen.

Men da kjøperen mottok den, viste det seg at det var en iPhone 6 Plus – altså ikke S-modellen.

Det kan skille noen tusenlapper mellom to slike modeller, og han krevde pengene tilbake, noe selgeren nektet.

«Mangelen medfører, etter utvalgets syn, vesentlig kontraktsbrudd, da det er levert en annen modell enn avtalt» skriver Forbrukerklageutvalget i sin avgjørelse, for krangelen havnet hos dem.

I tråd med kjøpslovens paragraf 39 gir de kjøperen krav på å heve kjøpet; altså å få alle pengene tilbake, slik kjøpslovens paragraf 64 krever.

#2: For bredt bord

Sist jul kjøpte en kar fra Kolbotn et salongbord fra en Oslo-mann på Finn. Bordet skulle være så og så stort, og selgeren forsikret kjøperen om at dette stemte «100 prosent».

Men etter å ha hentet bordet, oppdaget kjøperen at bordet var 45 centimeter bredt, ikke 60 centimeter slik det stod i annonsen.

Det oppstod en krangel mellom de to, hvor selgeren blant annet mente at kjøperen burde ha målt bordet selv.

Saken havnet hos Forbrukerklageutvalget. De tar ikke stilling til hvorvidt bordet var mangelfullt eller ikke, da selgeren på et tidspunkt gikk med på å heve kjøpet, uten å følge dette opp. Utvalget krever at selgeren faktisk gjør som han først lovet: Følge kjøpslovens paragraf 64.

#3: Produsentbilder

Klisjeen om bilder lever i beste velgående på Finn: Gode bilder kan være en langt bedre måte å selge produkter på enn massevis av ord.

Men da må bildene i annonsen faktisk være av produktet du selger.

Dinside har fortalt om mannen som kjøpte et brukt Sonos-anlegg på Finn, etter å blant annet ha sett på bildene på Finn. Men anlegget han mottok var et annet, og i en helt annen stand. Selgeren hadde nemlig produkt produsentens egne bilder, og bilder av feil anlegg attpåtil.

Selgeren hadde derfor brutt kjøpslovens paragraf 17, som krever at kjøperen skal vite hva han kjøper.

#4: Feil årsmodell

Hvilket år en bil stammer fra, har mye å si over prisen. Derfor må naturlig nok årsmodellen være riktig.

Dinside skrev om en kar som kjøpte en Subaru 1999-modell, selv om annonsen sa at det skulle være en 2000-modell.

Dette ene året gjorde at mannen fikk tilbake hele 10.000 kroner fra Forbrukerklageutvalget.

I det tilfellet var det en næringsdrivende som solgte bilen, og forbrukerkjøpsloven gjaldt. Men også «brukt»-kjøpslovens paragraf 17 krever at «tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen».