MANGE LURES: Lite tyder på at nordmenn kommer til å slutte å gå på falske Facebook-konkurranser fra falske Facebook-sider med det første. Selve delingen er neppe farlig i seg selv, men konsekvensene er likevel skadelige. Foto: Thomas Brun / NTB Scanpix
MANGE LURES: Lite tyder på at nordmenn kommer til å slutte å gå på falske Facebook-konkurranser fra falske Facebook-sider med det første. Selve delingen er neppe farlig i seg selv, men konsekvensene er likevel skadelige. Foto: Thomas Brun / NTB ScanpixVis mer

Er det farlig å dele falske Facebook-konkurranser?

Derfor lures du til å like og dele

Sprer lenker via kjente merkenavn, håver inn penger.

Dinside skriver jevnlig om falske Facebook-konkurranser hvor titusenvis av nordmenn går fem på.

UFARLIG: Her har en av våre Facebook-venner delt en falsk Facebook-konkurranse. Han er ikke i en umiddelbar fare av den grunn, men bidrar til problemet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det klassiske scenarioet er at et kjent merkenavn misbrukes for å lokke med digre premier, om folk bidrar til å spre en Facebook-post.

Som sist, da «Tesla skulle gi bort en bil» om folk likte, delte og tagget andre i innlegget.

Men hva er det egentlig svindlerne vil? Og hva risikerer du om du «deltar» i disse konkurransene?

#1: Ikke farlig i seg selv

For å ta det siste først: Nei, det er ikke farlig i seg selv å dele en slik konkurranse.

Du «får ikke virus», du «blir ikke hacka», du «mister ikke pengene dine» – og du deltar heller ikke.

Man skal aldri si aldri når det kommer til datakriminalitet, men foreløpig har vi i alle fall ikke sett noe som tyder på noen umiddelbar fare ved liking og deling i seg selv.

I første omgang ligger faren i at du sprer svindelen videre til andre, akkurat slik svindlerne vil. For det er gode grunner til å de ber deg like og dele.

#2: Handler om en lenke

Selve innlegget som likes og deles er nemlig ikke poenget – dette er bare for å få stor spredning. Som oftest er det i realiteten en lenke svindlerne vil få spredd.

Noen ganger ligger denne lenka i teksten på selve innlegget. Andre ganger kommer lenka i kommentarfeltet under, eller i ettertid fra samme Facebook-side.

Noen ganger vil den falske Facebook-siden si noe sånt som «husk å gå inn her for å delta», men ofte vil lenka også være noe kamuflert – trolig fordi terskelen for å gå inn på en lenke er langt høyere enn å like og dele et innlegg.

Men uansett vet svindlerne dette: En lenke i forbindelse med en konkurranse som går viralt ved å lure folk til å dele den, kommer til å få mange klikk.

LANGE VILKÅR: Her er en Playstation-konkurranse som ble lenket til under en falsk Gamestop-konkurranse. Vilkårene binder deg til barbersaker for 499 kroner måneden. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

#3: Lenkas mål

Da Red Bull ble misbrukt i sommer, la svindlerne ved en lenke som lovet gratis iPhone om man svarte på en «spørreundersøkelse». Dette skulle trolig lede videre til en abonnementsfelle.

Også den falske Gamestop-konkurranse i vår lokket med en lenke, i en kommentar, som førte folk til enda en konkurranse. Der godtok du i samme slengen et abonnement på barbersaker til 499 kroner måneden.

Tesla-konkurransen skilte seg litt fra flertallet ved at den falske Tesla-siden i ettertid delte en lenke til en esigarett-butikk. Men konseptet er altså det samme: En lenke skal spres, så bredt som mulig.

#4: Tjener penger

Akkurat som Dinside tjener penger på å levere annonser, lever disse svindlerne av å levere lenketrykk. For eksempel kan de få betalt per mann som tegner et barberhøvel-abonnement, eller per person som eksponeres for reklamen – som kan bli millioner av kroner, ifølge sikkerhetseksperter.

ENKELT SVAR: Her ser du en Dinside-leser i samtale med bakmennene bak den falske Norsk Tipping-konkurransen. De sier klart og tydelig at de tjener gode penger på svindelen sin. Foto: Privat / Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Lenkene kan selvfølgelig brukes til langt verre ting også, som phishing eller spredning av skadevare, selv om dette er noe vi har sett lite av foreløpig her til lands.

Dinside har flere ganger forsøkt å komme i kontakt med svindlerne bak falske Facebook-sider, uten hell. Men en Dinside-leser klarte å få svar fra bakmennene som lagde den falske Norsk Tipping-konkurransen i oktober.

- Er det bare for å «messe» med folk? spurte leseren.

«Nej, penge» svarte svindlerne.

- Hvordan? fulgte leseren opp.

«Det er en hemmelighed. ;) Men mange» avslørte bakmennene.

Og vil vi at denne uærlige pengestrømmen skal strupes, må vi starte med oss selv: Vær svært kritisk når du ser en Facebook-konkurranse, og les og lær våre beste tips for å avsløre svindlerne.