Vil den gjøre deg lykkeligere? Vi tror det, men det skjer ikke, viser ny forskning. Foto: Colourbox.com
Vil den gjøre deg lykkeligere? Vi tror det, men det skjer ikke, viser ny forskning. Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor kjøper vi iPhone

Ny studie avslører hvorfor vi elsker de forhåndslanserte produktene.

Godt hjulpet av entusiastiske journalister hopper vi på rykteflommen rundt de nyeste mobiltelefonene, bilene eller leseplatene. Men er produktene så fantastiske, eller lar vi oss lure?

Ny forskning viser at vi alltid har større tro på produktene som kommer frem i tid - selv om produktet er identisk med et som selges i dag.

- Dette kan forklare noe av suksessen, blant annet til Apple, som forhåndslanserer sine produkter lenge før de kommer på markedet, sier professor Helge Thorbjørnsen ved Norges Handelshøgskole.

Sammen med professor Micael Dahlén ved Handelshögskolan i Stockholm har han gjennomført en studie som avslører interessante funn om oss som forbrukere.

Les også: 30 iPhone-triks du bør vite om

Bedre vann om seks måneder

Noe av den positive opplevelsen og forventningen til nye produkter kan forklares ved at produktene faktisk blir bedre, men Thorbjørnsen mener at dette langt fra er hele forklaringen på hvorfor vi har så stor tro på fremtidsproduktene.

«Vi liker et produkt mye bedre dersom det kommer i fremtiden.Professor Helge Thorbjørnsen, NHH»


- Innen forbrukselektronikk og for eksempel i bilbransjen har man lenge visst at det har en effekt å forhåndslansere produkter, og her forventer jo også folk teknologiske fremskritt som kan forklare noe av optimismen rundt nye produkter. Vår studie viser likevel at det er en systematisk psykologisk skjevhet og at forbrukeren har en altfor stor preferanse for fremtidsprodukter fremfor det som finnes i dag, sier Thorbjørnsen.

Han peker på et interessant funn i studien som illustrerer dette:

- Folk synes at flaskevann som først er tilgjengelig om tre måneder, smaker bedre enn det som lanseres i dag, selv om det er det samme vannet de smaker på, forklarer Thorbjørnsen.

Vi har altså større tro på fremtidsproduktene enn de som eksisterer i dag, selv når produktene er identiske.

Les også: Test av Apple iPhone 3GS

Helge Thorbjørnsen er professor ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøgskole. Foto: NHH Vis mer


Folk er forskjellige

- Når du er på jakt etter å kjøpe det lesebrettet fra Apple eller en ny mobil, så har du glemt at den forrige Nokia-mobilen var artig en dag, så var det ikke moro lenger.

Er dette et faktum eller ren synsing?

- Nei, dette handler om vurderinger av fremtiden. Vi tror vi blir lykkeligere enn det vi faktisk blir, og vi tror at gleden varer lengre enn den faktisk gjør. Det er mye forskning innenfor psykologi som bekrefter dette, men vi glemmer det når vi står overfor nye produkter.

Men kan det ikke hende at noen faktisk blir lykkeligere av en ny iPhone?

- Selvfølgelig har noen glede av ting lenge, og her er det også forskjell på folk. Slike produkter gjennomgår en forbedring fra generasjon til generasjon. De blir faktisk bedre. Men likevel har vi en systematisk skjevhet i å vurdere dem som for gode. Vi liker et produkt mye bedre dersom det kommer i fremtiden, sier Torbjørnsen.

Og undersøkelser viser at iPhone-brukere er svært fornøyd også etter at de har kjøpt produktet:

Mens 14 prosent av Nokias kunder er helt sikre på at de velger finsk også neste gang de kjøper mobil, vil hele 73 prosent av iPhone-brukerne velge Apple igjen. Og tar du med dem som sannsynligvis velger iPhone igjen, er tallet oppe i hele 94 prosent. Kun fire av 1.690 iPhone-brukere er negative til telefonen. Dette gir ny Norges-rekord i kundetilfredshet og lojalitet, skriver DagensIT.

Derfor lar vi oss "lure"

Ifølge studien er det tre faktorer som gjør oss til drømmeforbrukere.

For det første så er mennesket urealistisk optimistisk i forhold til sin egen fremtid og sitt forbruk. Vi har en stor produktoptimisme og tror at verdien av produktene som kommer for salg er høy.

For det andre så antyder studien at forbrukere har en sterk preferanse for fremtidige produkter. Studien viser, i motsetning til det økonomisk teori gjerne forfekter, at forbrukere foretrekker usikkerhet fremfor sikkerhet når den er knyttet opp til våre positive forventninger.

Og for det tredje så lar vi oss lure av følelsene. Hver gang ryktene om et nytt produkt er i vente og du planlegger å skaffe deg det, tror du at det vil gjøre deg mye mer lykkelig enn det forrige produktet du kjøpte.

Kan utnyttes bedre

Thorbjørnsen mener at denne relativt nye kunnskapen om forbrukeren ikke er så godt utnyttet ennå.

- Det er veldig lite forskning som peker på dette, men det er gjort noen interessante og nye funn også internasjonalt.

Det kan dermed hende at forhåndslanseringer vil bli enda mer vanlig i tiden som kommer.

- Noen bransjer er flinkere til å forhåndslansere enn andre. Derfor er Apple brukt som eksempel. De kan dette med forhåndslansering og gjør det gjerne et halvt år før produktet faktisk kommer, sier Thorbjørnsen.

Se også: Blir du lurt av prisen?