<b>ÅJA, JAVEL JA: </B>PostNord fortalte meg at de hadde lagt en pakke utenfor døra mi. Og det hadde de jommen gjort, også. Dette gjorde meg ikke noe mer glad i bud. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
ÅJA, JAVEL JA: PostNord fortalte meg at de hadde lagt en pakke utenfor døra mi. Og det hadde de jommen gjort, også. Dette gjorde meg ikke noe mer glad i bud. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Derfor hater jeg budlevering

Velkommen til budlotto! Førstepremie: Varen din.

«Det er i dag levert en pakke fra ARK EGERTORGET på din dørmatte. Mvh PostNord»

Denne tekstmeldingen lå og ventet på meg da jeg våknet her om dagen. Jeg nektet å tro det jeg leste, og åpnet døren.

Ganske riktig, der lå den: En pakke fra PostNord, på dørmatta mi, i oppgangen jeg deler med et utall andre.

Senere samme dag skulle jeg få enda mer budtrøbbel. Og er det noe jeg hater, er det budtrøbbel.

Stryk det: Jeg hater hele konseptet budlevering.

LES OGSÅ: Hvor mye kan jeg handle fra utlandet med den nye 350-kronersgrensa?

Budlotto, runde #1

Jeg bestilte nylig den splitter nye AppleTV fra Apple.no. Leveringen skulle DHL gjøre, som i min erfaring står for noe sånt som «Dustete Hjem-Levering». Dustete, fordi hjemlevering er dustete.

Først sendte DHL en tekstmelding klokka ti på morgenen og spurte hvor jeg var. Jeg svarte at jeg var på jobb, i likhet med 96 prosent av andre voksne nordmenn, og ga dem adressen.

GOD STEMNING: Å snakke med bud på SMS er alltid interessant. Ikke kunne de komme dit jeg var, ikke kunne jeg komme dit de var. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


«Er du hjemme etter 17?» spurte DHL så, og jeg svarte at nei, det var jeg ikke denne kvelden, det hender nemlig jeg finner på helt andre ting enn å jobbe og å være hjemme.

- Men jeg sitter jo her nå, klar som et egg, fem minutter unna hjemadressen. Kan dere ikke bare komme hit? sa jeg til budet da han til slutt ringte meg.

- Nei, jeg kan ikke kjøre til Hasle. Han som kan kjøre til Hasle, er syk.

LES OGSÅ: - Er det slik at dere bare kjører ut og antar at folk er hjemme midt på dagen? - Ja!

Budlotto, runde #2

Vi avtalte derfor at DHL skulle komme dagen etter, på jobbadressen min. Timene denne dagen gikk, uten at jeg hørte noe, men så:

- Nå står jeg i resepsjonen! sa DHL-budet som plutselig ringte halv to på ettermiddagen, og jeg svarte:

- Javel. Der har du det sikkert fint. Men jeg er på et møte på andre sida av byen.

LES OGSÅ: Betalte 8.100 kroner for kamera – fikk ostehøvel

Hva er din erfaring med budlevering? (Avsluttet)
Nesten alltid trøbbel!(50%) 1988
Tja, tjo, blanda(29%) 1147
Nesten alltid suksess!(22%) 859
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Oppskriften på suksess

Jeg kan godt forklare deg hvorfor hele konseptet hjemlevering er, i mangel av et mer voksent ord, dustete:

Fordi det handler om å sette opp et stevnemøte mellom deg og en vilt fremmed – med kommunikasjonsevnene til en hyperaktiv 13-åring – midt i arbeidstida.

Her er oppskriften på hvordan man enkelt kan gi noen en pakke, som de selv kan hente på vei hjem fra jobb når det passer dem:

  1. Send pakka til postkontoret.
  2. ...bare send pakka til postkontoret, egentlig, verre er det ikke, sjekk punkt 1 igjen om det var uklart.
Ikke levér den til meg personlig. Ikke legg den på dørmatta mi. Ikke kjør rundt med den og anta at jeg er der eller der da eller da. Bare legg den på postkontoret. Konseptet har fungert siden lenge før nettbutikkenes tid, og det fungerer fortsatt.

LES OGSÅ: Nordmenn får krav om moms og gebyrer de aldri skulle trengt å betale

AH, HIMMELEN: Å få en pakke på posten er selve drømmen for meg. Postkontoret krangler aldri. Foto: POSTEN Vis mer


Gi meg et valg

- Men så ikke bestill bud, da! tenker du kanskje.

Jeg gjør ikke det. Jeg bestiller en vare, som butikken ofte helt uten forvarsel sender med et bud, uten å forklare meg hvordan disse budgreiene fungerer.

Kommer de midt i arbeidstida? På kvelden? Kan de komme på jobben? Eller legger de bare pakka på dørmatta? Hvem vet! Velkommen til budlotto! Innsats: Styr og ståk. Førstepremie: Varen din.

Nettbutikkene må gjøre det klinkende klart nøyaktig hvordan varen blir levert, budene må forstå hvordan folk lever sine liv og ikke minst: Du må få muligheten til å velge .

For kall meg gjerne gammeldags, men jeg vil ha pakka mi på postkontoret.

LES OGSÅ: Tollvesenet belastes av klager på 350-kronersgrensa