Det vi skal huske på må overleve tre forskjellige stadier. Først må de kodes inn, så må det oppbevares over tid og så må det hentes ut igjen til en passende anledning.  Foto: Colourbox.com
Det vi skal huske på må overleve tre forskjellige stadier. Først må de kodes inn, så må det oppbevares over tid og så må det hentes ut igjen til en passende anledning. Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor glemmer vi det vi lærte på skolen

Merker du også at du har glemt en del?

Hvem ble i Eidsivating lagmannsrett frifunnet for dobbeltdrapene som var begått i “Lille Helvete” i Fredrikstad i 1969?

Hva heter Nord-Amerikas største elv?

Hva kalte Darwin sitt hovedarbeid som han offentliggjorde i 1859?

Du kjenner deg helt sikkert igjen: Du spiller Trivial Pursuit med noen venner, og får problemer med å svare spørsmål. Du vet du kan svaret - for dette er jo noe du har lært, men du klarer likevel ikke å huske det.

- Vi husker langt mer enn vi tror. Men på den annen side: Jo da, vi glemmer virkelig mye. Det er helt normalt og slik skal det være, forsikrer hukommelsesekspert Pål Johan Karlsen, ifølge Forskning.no.

Hans videre trøst er at det meste av det vi lærer og opplever glemmes innen de første timene, dagene og ukene. Det som sitter igjen etter flere uker, sitter så godt at vi husker det i lang, lang tid. Karlsen forklarer hvorfor dette skjer.

Les også:
Derfor glemmer du aldri å sykle
Hvor godt husker du? Test deg selv her!

Husker du?

Husker du mye av det du lærte på skolen? (Avsluttet)
Jeg husker litt, men merker det er mange hull.(53%) 318
Nei, jeg husker nesten ikke noe.(36%) 216
Ja, jeg har klisterhjerne og husker det meste. (8%) 46
Jeg vet ikke.(3%) 15
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Tre stadier i hukommelsen

Det vi skal huske må overleve tre forskjellige stadier. Først må det kodes inn, så må det oppbevares over tid og så må det hentes ut igjen til en passende anledning. Hvis et eller flere av disse stadiene svikter, så glemmer vi, ifølge Forskning.no.

- En forklaring på at vi glemmer noe, er at vi aldri lærte det ordentlig - det satte seg aldri fast i hukommelsen. Vi var bevisstløse i gjernings-øyeblikket, dagdrømte og fikk ikke med oss det som ble sagt, eller vi slurvet med hjemmeleksa. Er vi oppmerksomme, øker sjansen for innkoding dramatisk, sier Karlsen.

- En annen - og trolig viktigere - årsak til at vi glemmer det vi lærte på skolen, er at informasjonen ikke blir brukt. Det er nok den viktigste grunnen til at vi glemmer så mye av matematikken, eller navnene på alle statene i USA.

Kaffe skjerper hukommelsen

- En tredje forklaring handler også om at oppbevaringen svikter, fordi nye opplevelser ofte ligner litt på gamle. Det skaper sammenblanding og svekkelse av eldre minner. Det kan være vanskelig å skille den ene skoledagen fra den andre, forklarer Karlsen.

Dagene er alle forskjellige, men de er på mange måter svært like også. Jo eldre vi blir jo verre blir det, for det tar etter hvert mer tid å grave tilbake i hukommelsen.

Når du fyller 27 begynner det

Dette husker du best

Hva er det vi husker best? Ifølge Karlsen er vi flinkest til å huske det som gjør inntrykk på oss, det vi snakker om og det vi reflekterer over. Det som går i glemmeboka derimot er ting som ikke har noen konsekvenser på oss, og ting som ikke interesserer oss så mye.

Tilbake til Trivial Pursuit. Du oppdager sikkert også at du husker mer enn du tror, og ser at hodet ditt er fylt med mye unyttig informasjon.

- Det er helt klart mer en fordel enn en ulempe at vi er i stand til å huske mer enn vi strengt tatt trenger, sier Karlsen til Forskning.no.

Les også: Spis mindre – husk mer

Som en minibank

Hukommelseseksperten sammenlinker hukommelsen med en minibank.

- Vi må ha satt noe inn for å ha noe å ta ut senere. Og så må vi huske uttakskoden, og det gjør vi ikke alltid, og dessuten fungerer ikke alltid teknikken. Det fine med denne minibanken er at uttak ikke reduserer saldoen på konto. Uttak skaper tvert imot mer business, forteller han.

Det han sier er at langtidshukommelsen ikke har noen begrenset kapasitet. Det er alltid plass til mer.

Husker vi da egentlig det vi lærte på skolen, spør Forskning.no.

Mobilen kan gi dårligere hukommelse, mener noen

Er der ubevisst

- Mye av kunnskapen fra skoletimene er der ubevisst. Ikke minst gjelder det kulturelle referanser, vokabular, vaner og sosiale ferdigheter, og hvordan vi angriper problemer.
Så vi husker mer enn vi tror; vi tenker bare ikke på det som hukommelse.

- Vi har en tendens til å overse de fleste tilfellene hvor hukommelsen fungerer; det er når den svikter vi merker det - og irriterer oss, eller blir flaue, forteller Karlsen.

Hans tips for å huske bedre er å sette ting i en sammenheng og repetere.

- Det er vanskelig å bygge kunnskap uten grunnsteiner og byggeklosser, og mange av byggesteinene må vi rett og slett gjenta og gjenta før de setter seg, avslutter Pål Johan Karlsen.

Hva er ditt triks for å huske bedre? Fortell oss i debattforumet lengre ned.

Og hvis du vil vite svarene på de første spørsmålene, er det henholdsvis Per Liland, Mississippi og Artenes opprinnelse (On Origin of Speecies by Means of Natural Selection).