EDB skaper for tiden problemer for bankene og Bankenes betalingssentral, og du får reserveløsning dersom du ikke har kontanter. Foto: Kristina Picard
EDB skaper for tiden problemer for bankene og Bankenes betalingssentral, og du får reserveløsning dersom du ikke har kontanter. Foto: Kristina PicardVis mer

Derfor fikk du ikke betalt med kort

Akkurat i dag har det vært greit å ha kontanter.

OPPDATERT: - Vi er oppe og går igjen nå, sier Torgeir Kristiansen, informasjonssjef i EDB til DinSide.

Han forteller at det har vært en hektisk formiddag, men at problemet nå er løst og at både minibanker, nettbanker og betalingsterminaler skal være tilbake i normal drift.

Personer som tidligere i dag stod ved en minibank eller kortterminal, fikk problemer med å gjennomføre transaksjonen.

Problemene skyldtes en nettverksfeil hos EDB, som igjen skapte problemer for blant annet Bankenes betalingssentral.

Følgende melding er lagt ut på EDBs egne nettsider: Driftssituasjonen for EDB og EDBs kunder er under utbedring. Enkelte tjenester er allerede i ferd med å reetableres, mens øvrige tjenester vil reetableres suksessivt den kommende timen. EDB beklager sterkt de problemer dette medfører for våre kunder og deres kunder.

Rammer også nettbanken

Flere banker DinSide har vært i kontakt med, bekrefter at det er problemer som rammer både minibankene og kortene deres.

Thomas Midteide, informasjonsdirektør i DnB NOR, sier til DinSide at problemene også gjelder for deres kunder og at de dessverre også rammer nettbanken.

Skandiabanken opplyser på sin kundetelefon at de har problemer med nettet sitt og anbefaler kunder å prøve igjen senere.


For brukere merkes våre problemer i første rekke ved at elektroniske tjenester som nettbank, telefonbank og annet ikke er tilgjengelig. Flere av våre kunder har heller ikke tilgang til sine administrative systemer. Det betyr at epost og andre verktøy ikke er operative, noe som igjen kan påvirke kundebehandling hos våre kunder
, melder EDB på sine hjemmesider.

Blir ikke belastet

Har du forsøkt å dra kortet i en betalingsterminal uten å lykkes, skal du ikke ha blitt belastet for transaksjonen.

- Får du beskjeden "rest 91 - ikke kontakt med kortutsteder eller bank", skyldes dette en datasentral som er nede. Kundene blir ikke belastet for transaksjonen, melder BBS.