<B>VIL HA BEDRE RENTER:</B> To tredeler av landets bankkunder har hatt samme hovedbank i ti år eller mer.Mange av dem som velger å skifte bank, gjør det fordi de vil ha gnustigere renter. Foto: Colourbox.com
VIL HA BEDRE RENTER: To tredeler av landets bankkunder har hatt samme hovedbank i ti år eller mer.Mange av dem som velger å skifte bank, gjør det fordi de vil ha gnustigere renter. Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor er vi ikke fornøyde med banken vår

Fire av ti bytter bank fordi lånerentene er for høye. Tre av ti gjør det fordi de får for dårlig service, viser Finansnæringens Fellesorganisasjons (FNO) årlige Finansbarometer.

De aller fleste bankkunder har et langvarig forhold til banken sin. To tredeler av landets bankkunder har hatt samme hovedbank i ti år eller mer. Dette kommer frem av det årlige Finansbarometeret, utarbeidet av Tns Gallup for Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

Men selv om en del er trofaste, er det er likevel ganske mange som har skjønt at det kan være lurt å være utro mot banken sin. Rundt 22 prosent av norske bankkunder sier de har en lav terskel for å bytte bank.

Viktigste grunn

Hovedgrunnen til at folk velger å si adjø til banken sin er at den tilbyr for dårlige lånerenter. Hele 38 prosent svarer at de skifter bank fordi den tidligere banken opererer med høye renter.

De siste årene har det blitt betydelig enklere å sammenlikne rentenivåene i landets banker, blant annet gjennom DinSides populære rentelister.

Og der er det nok mange som har fått seg en real overraskelse. Mange tusen kroner i året skiller bankene som tilbyr høyest og lavest lånerenter. Så det er ikke rart folk er misfornøyde dersom de er tilknyttet en bank som til stadighet ligger langt ned på listen.

FORNØYDE KUNDER: Norsk Kundebarometer 2010 viser at Skandiabanken er den banken med mest tilfredse og lojale kunder. Foto: Skandiabanken Vis mer

Har din bank gunstige rentebetingelser? Sjekk selv:


Gode innskuddsrenter er vel så viktig som gode lånerenter for mange bankkunder. 21 prosent sier at bankskifte er aktuelt fordi banken gir for lite igjen for pengene. Her kan du sikre deg bedre innskuddsrente:
  • Beste innskuddsrenter


  • Banken med best service

    Men renter er ikke det eneste som er viktig for norske bankkunder. Høyt servicenivå seiler opp som det nest viktigste kriteriet. 29 prosent mener dårlig service er god nok grunn til å skifte bank.

    Tidligere i år ble 73 av landets største kundesentre testet på kundeservice. I bankbransjen var det Storebrand som kom best ut.

    Handelshøyskolen BIs årlige kundebarometer viser at Skandiabanken scorer best av bankene på kundetilfredshet og kundelojalitet.

    Dyre transaksjoner

    Gratis er en god ting, også i bankbransjen. Bankkunder liker dårlig å betale gebyrer i hytt og vær, det er nok noe av grunnen til at mange banker bruker mye ressurser for å få frem at de fleste tjeneste de tilbyr er gebyrfrie. Rundt 27 prosent av dem som skifter bank oppgir høye gebyrer som grunn.


    Landets sentralbank har flere ganger kommet med kritikk mot bankenes praksis med å la kundene slippe gebyrer. Senest for et par måneder siden, da Norges Bank la frem Årsrapporten om betalingssytemer for 2009, var meldingen fra sentralbanken klar: La kundene betale hva det koster å bruke betalingstjenestene.

    Sentralbanksjef Svein Gjedrem begrunnet oppfordringen på følgende måte:

    - Bankene skal ikke ta betalt for å være urimelige overfor folk, men det er jo viktig at bankene får dekket sine kostnader i betalingsformidling, fordi ellers fører det til at de må ta en høyere rentemargin, eventuelt at de øker prisene på andre tjenester, uttalte Gjedrem, da rapporten ble lagt frem i mai i år.

    Medieoppslag og lang behandlingstid er ikke så avgjørende

    Dårlige medieoppslag og lange behandlingstider er også grunner til at folk skifter bank, men disse to faktorene er mindre avgjørende enn man kanskje skulle anta.

    Bare 3 prosent oppgir medieoppslag som grunn til bankskifte, og ytterligere 3 prosent oppgir lang behandlingstid som grunn.

    Rundt 11 prosent påpeker at dårlig nettbankløsning er viktig for om de fortsetter å være kunde i banken eller ikke.

    Under ser du en oversikt over hvilke kriterier som er avgjørende når norske bankkunder snur ryggen til banken sin.

    Vis mer


    Hvordan gjør du det?

    Har du endelig bestemt deg for å skifte bank, gjenstår det et stort spørsmål: Hvordan gjøres det?

    Først og fremst må du finne ut hvilken bank du ønsker å skifte til, deretter må du finne ut om banken vil ha deg som kunde. En fullstendig trinn-for-trinn-guide til hvordan du skifter bank finner du her.

    OM UNDERSØKELSEN: Finansbarometeret 2010 omfatter 1.238 intervjuer gjennomført i begynnelsen av 2010, av personer fylt 18 år og oppover. Tilsvarende undersøkelser er gjort hvert år siden 2004.