<b>VILKÅR:</b> Vil du ha de beste vilkårene, må du finne dem selv. Det er ikke godt nok, etter vår mening. Foto: ILLUSTRASJON/OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
VILKÅR: Vil du ha de beste vilkårene, må du finne dem selv. Det er ikke godt nok, etter vår mening. Foto: ILLUSTRASJON/OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Derfor er ikke DNBs reiseforsikring best

Å overlate jobben til kundene, er ikke godt nok.

Til tross for at to andre forsikringsselskaper både skal være billigere og ha bedre vilkår, har DNBs reiseforsikring blitt kåret til best i test av Norsk Familieøkonomi for andre året på rad. Forklaringen skal være storbankens «dekningsgaranti».

DNBs dekningsgaranti skal sikre deg de beste vilkårene. Men bare forutsatt at du som kunde kan dokumentere at andre selskaper har bedre vilkår, og kan dokumentere dette overfor DNB.

Dette gjør ikke DNBs forsikring til det beste alternativet. Tvert imot.

Kundene må gjøre jobben

En dekningsgaranti høres i teorien fint ut, men i praksis er dette mest verdt som markedsføring av banken enn en gevinst for kunden. Lovnaden om de beste vilkårene avhenger tross alt mer av deg og din innsats, enn av banken selv.

Og skal vi være helt ærlige, så er ikke forsikringsvilkår det vi helst leser på sengekanten. Men nå skal vi altså også sette oss inn i vilkårene til de andre forsikringsselskapene - der vi ikke engang er kunder?

Da Dinside skrev om dekningsgarantien etter at den ble lansert i fjor, uttalte DNB at de ikke kunne påta seg å holde oversikt over de andre forsikringsselskapenes vilkår.

Dette ansvaret overlater de altså til sine kunder.

LES OGSÅ: Her kan du ha penger til gode

Tilby det beste forsikringsproduktet!

Vil DNB være best på reiseforsikring bør de ta jobben med å tilby de beste forsikringsvilkårene selv, fremfor å lempe ansvaret for over på kundene - som har nok med å takle at bagasjen er forsvunnet, å finne legekontoret eller å melde fra om tyveri i et fremmed land. At ansvaret for å saumfare markedet for de beste vilkårene blir lagt til kunden, er ikke godt nok.

Det bør være DNBs jobb å lage det beste produktet før de tilbyr dette til kundene sine. Dét er langt mer verdt, enn en garanti som avhenger av kundenes egen innsats.

LES OGSÅ: Dette bør du gjøre med feriepengene