Derfor er du så trøtt

Lakenskrekk er ikke eneste grunn til trøtthet og utmattelse.

Du streber etter de åtte obligatoriske timene under dyna, men er fremdeles plaget av trøtthet. At du er treg til å komme deg i seng trenger ikke være eneste grunn til at du sliter med å holde deg våken, skriver WebMD. Her er noen vanlige årsaker til det mange tror er uforklarlig trøtthet og utmattelse.

Du sover for lite

Det er litt selvsagt, men det kan hende du sover for lite. Det kan ha negativ effekt på konsentrasjon og helse. Anbefalt søvn for voksne er syv-åtte timer hver natt.

Resept: Prioriter søvn og ha gode rutiner. Laptop, telefon og iPad bør forbli i stua og ikke på soverommet.

Du lider av søvnapné

Noen tror de sover nok, men søvnapnè kan lure deg. En slik tilstand får deg til å slutte å puste et øyeblikk. Hver avbrytelse vekker deg, selv om du ikke er klar over det selv. Resultatet er at du får søvnmangel selv om du er i sengen åtte timer hver natt.

Resept: Gå ned i vekt hvis du er overvektig, slutt å røyke, ikke sov på ryggen, og sørg for åpne luftveier på natta.

Du spiser feil

Du blir trøtt av å spise for lite, og av å spise feil. En balansert diett gir stabilt blodsukker, og du slipper å føle deg så slapp når blodsukkeret faller.

Resept: Spis frokost, og hyppige, små måltider i løpet av dagen. Du burde spise proteiner og gode karbohydrater til hvert måltid.

Du lider av blodmangel

Anemi er en av de vanligste årsakene til at kvinner blir trøtte. Under menstruasjon mister de blod og det kan føre til jernmangel.

Resept: Spis jerntabletter eller spis mat med mye jern. Magert kjøtt, lever og bønner kan hjelpe.

Les også: Ni tips mot trøtthet

Du er deprimert

Depresjon kan også virke inn på den fysiske formen. Trøtthet, hodepine og dårlig matlyst er blant de vanligste symptomene.

Resept: Depresjon behandles ofte med psykoterapi og/eller medisiner.

Du har urinveisinfeksjon

Hvis du har hatt urinveisinfeksjon, er du kjent med symptomene - det svir og det føles som du må på do hele tiden. Men det er ikke alltid du kan kjenne de klare symptomene, noen ganger er trøtthet det eneste signalet. En urinprøve avdekker fort om du har UVI.

Resept: Antibiotika er kuren, og trøttheten vil vanligvis forsvinne i løpet av uken.

Du har diabetes

Hos diabetikere vil større doser av sukker forbli i blodstrømmen istedet for å bli tatt opp av kroppens celler hvor det omgjøres til energi. Resultatet er at kroppen går tom for damp selv om du spiser nok. Har du vært trøtt lenge uten å vite hvorfor, kan du spørre legen om å bli testet for diabetes.

Resept: Avhengig av diabetestype vil legen anbefale livsstilsendringer med trening og kosthold, medisiner eller insulinbehandling.

Du drikker for lite væske

Tretthet kan være et tegn på dehydrering. Uansett om du har fysisk arbeid eller jobber på kontor, så trenger kroppen vann for å arbeide og avkjøle seg. Hvis du er tørst, er du allerede dehydrert.

Resept: Drikk vann gjennom hele dagen, slik at urinen din er lys og ikke mørk. Drikk minst to små glass vann i timen før du planlegger en fysisk aktivitet. Drikk også i løpet av treningen, og drikk to glass etter ferdig økt.

Du har en hjertesykdom

Når du blir trøtt og sliten av hverdagslige aktiviteter som å rydde huset eller luke ugress, kan det være et tegn på at hjertet ikke lenger er i stand til å gjøre jobben sin. Hvis du legger merke til at det er vanskeligere å fullføre oppgaver som før var enkle, bør du snakke med legen om hjertesykdommer.

Resept: Livsstilsendringer og medisinering er blant løsningene som kan få hjertesykdommen under kontroll, og energien kommer tilbake.

Les også: Tungt å stå opp?

Du jobber i turnus

Å jobbe nattevakter eller roterende skift kan forstyrre din indre klokke. Det kan hende du føler deg trøtt når du trenger å være våken. Og det kan hende du ikke får til å sove i løpet av dagen.

Resept: Prøv å begrense dagslyset når du trenger å hvile. Gjør rommet mørkt, stille og kjølig. Har du fremdeles problemer med søvnen? Snakk med legen. Han kan gi råd og i noen tilfeller medisinering.

Matallergi

Noen leger tror at skjulte matallergier kan gjøre deg søvnig. Hvis trøttheten øker etter måltidene, kan det hende du har en lett intoleranse for noe du har spist.Ikke nok til å gi deg utslett eller kløe, bare nok til å gjøre deg trøtt.

Resept: Prøv å bevisst unngå én og én matvare av gangen for å se om ting bedrer seg. Det beste er å spørre legen om en allergitest.

Du har fibromyalgi eller ME

Kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) kjennetegnes ved total utmattelse eller mangel på energi over lenger tid. Utmattelsen bedres i liten grad av å hvile eller sove. Fibromyalgi har også ulike symptomer, men ett av dem er vedvarende og uforklarlig utmattelse.

Resept: Det finnes ingen kjapp løsning for disse sykdommene. Legene kan hjelpe deg på vei med å endre daglige gjøremål, lære deg bedre søvnvaner og starte lette treningsprogrammer.

Du trener ikke

Hvis du opplever at du er sliten og trøtt uten å ha en medisinsk forklaring på det, kan løsningen være trening. Forskning viser at friske, men trøtte voksne kan få ny energi ved å gjennomføre et beskjedent treningsprogram.

Resept: I en studie fikk deltakerne sykle på spinningsykler i 20 minutter i rolig tempo. Å gjenta dette tre ganger i uken var nok til å bekjempe trøttheten.