Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Derfor er du oppblåst

Du spiser sunt, men likevel buler magen. Her er årsaken.

Vi blir stadig rådet til å få i oss nok fiber. Og fiber er en viktig del av et godt kosthold.

Slik blir usunt sunt

Kostfiber er komplekse karbohydrater som kroppen din ikke tar opp i seg. Derfor gir det deg ikke energi, men hjelper til med å transportere skadelige stoffer ut av kroppen.

Gjør deg mett

Fiber gir god metthetsfølelse, er bra for fordøyelsen og kan også beskytte mot kreft i tykktarmen, og irritert tarm.

Spis opp brødskorpene!

Fiber forbygger diabetes, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, overvekt og hjerte-/karsykdommer.

Les mer på Lommelegen.no: Fakta om fiber

Gode fiberkilder er bønner, frukt, fullkorn, helkorn, nøtter og grønnsaker.

Hvor mye kostfiber du trenger avhenger av hvor gammel du er:

  • Kvinner under 50 år trenger cirka 25 gram daglig.
  • Kvinner over 50 trenger 21 gram.
  • Menn under 50 trenger 38 gram per dag.
  • Menn over 50 trenger 30 gram.

Gir deg tarmgass

Fiberets bakdel er imidlertid at du kan bli oppblåst i magen av det. Grunnen er at fiberrik mat gjerne ikke fordøyes skikkelig før den når tykktarmen.

Her bryter sunne bakterier ned maten, og denne prosessen skaper gasser; hydrogen, karbondioksid og metan, ifølge helsenettstedet Prevention.

Gassene får magen til å svelle. Gassen må jo ut etter hvert også, og luktfri er den neppe.

Dropp de dårlige matvanene

Heldigvis er det en løsning på problemet. Er du ikke vant til mye fiber i kosten er det lurt å innføre det gradvis over noen uker, slik at kroppen venner seg til det.

Deretter bør du la fiberinntaket være jevnt, slik at magen ikke får «fiber-sjokk» etter et fiberrikt måltid.

Sist, men ikke minst, bør du drikke mye vann, slik at fiberet lett kan bevege seg gjennom fordøyelsessystemet. Da unngår du treg og oppblåst mage.