Å banne under treningsøkter reduserer opplevelsen av smerte. Foto: Colourbox.com
Å banne under treningsøkter reduserer opplevelsen av smerte. Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor er det lurt å si faen

Banner du under harde treningsøkter eller når du slår deg? Det kan redusere opplevelsen av smerte.

Du kjenner melkesyren i beina og det føles som om musklene er i ferd med å sprenge, du kjører styrketrening med stor belastning, eller du utfordrer pulsen med beinhard intervalltrening. Du presser deg selv helt til grensen, det gjør vondt – men det hjelper faktisk bitte litt å få ut en ”au!”, ”helvete!” eller ”faen!”

Ikke overdriv treningen!

Og det er neppe noe du bare tror, for engelsk forskning viser at banning kan redusere smerteopplevelsen. Det samme gjelder hvis du sparker beinet mot et bordbein eller tråkker på noe spisst. Bann litt, og det går bedre.

En tidligere studie viser at bannende nonner lever lenger
Trener seg syke og slitne

Trigger fysisk respons

- Det er tydelig at banning ikke bare trigger en følelsesmessig respons, men også en fysisk en, sier Richard Stephens et i presseskriv, ifølge Forskning.no.

Stephens er en av forskerne bak studien, som skal være den første i sitt slag. Men den opprinnelige hypotesen til forskerne, som er fra School of Psychology ved Keele University i England, var imidlertid en helt annen.

Kan få kreft av maraton

Banning kan ha forsterkende effekt

Forskerne mente først at banning kunne ha en forsterkende effekt, og at den svekket smertetoleransen.

Det motsatte viste seg imidlertid å være tilfellet, ifølge studien som hadde 64 testpersoner. Før forsøkene startet ble testpersonene bedt om å skrive ned fem banneord på et ark, i tillegg til fem ord som beskriver et bord.

Så ble de bedt om å legge den ene hånden sin i kaldt vann, og holde den der så lenge som mulig. Samtidig skulle de gjenta banneordet som stod øverst på listen sin. Før dette hadde testpersonene hatt hånden sin i varmt vann (25 grader) i tre minutter.

Etterpå gjentok de samme øvelse, fra kaldt til varmt vann, men uten å banne. Nå skulle de imidlertid rope ut ord som beskrev et bord.

Studentene klarte å holde hånden lengre i isvannet når de bannet, ifølge Forskning.no.

Akutt stressreaksjon

Både mennene og kvinnene som var med i studien sa at de opplevde mindre smerter når de bannet.

Men hva kan forklaringen til dette være?

Ifølge forskerne kan man oppleve en smertelindrende effekt når man banner, fordi den trigger kroppens naturlige respons i en akutt stressreaksjon – på samme måte som når du føler et plutselig behov for å forsvare deg selv.

Kvinner mest stresset

Det viste seg også at hjertefrekvensen til testpersonene økte når de bannet. Det kan være et tegn på økt aggresjon og at kroppen toner ned svakheter slik at man får en høyere smerteterskel, ifølge forskerne.

- Studien vår viser hvorfor banning har oppstått og hvorfor det fremdeles er her, sier Stephens ifølge Live Science.

Studien er publisert i tidsskriftet NeuroReport.

En artikkel som var publisert i Språknytt, i 2004 er også inne på det samme: Vi banner når vi føler avmakt eller manglende kontroll (…) Når vi blir sinte eller redde, føles det som hjelp å banne. Også når noe gjør vondt, kan et bannord virke lindrende.