Slik ser du om du er tilknyttet MCPs mobilnett ombord på et av skipene.  Foto: Kim Jansson
Slik ser du om du er tilknyttet MCPs mobilnett ombord på et av skipene. Foto: Kim JanssonVis mer

Derfor er det dyrt med mobil på danskebåten

Følg disse rådene, så unngår du sjokkregninger når du kommer hjem.

Nylig kunne DinSide konstantere at prisene for mobilbruk ombord på danskebåten ligger høyt over fastlandsprisene i Europa.

Ifølge Roar Walderhaug, markedsdirektør i teleoperatøren Maritime Communications Partner (MCP) som leverer tilgang til mobilnett på fergene, er det en grunn til at prisene ligger et godt stykke over de generelle utenlandsprisene.

- Det er tunge investeringer som skal til for å kunne gi mobildekning på en båt. I tillegg må vi kjøpe tilgang til satelitt fra egne leverandører for å tilby mobilkundene dekning, forteller Walderhaug til DinSide.

Slik unngår du sjokkregningen

Maritime Communications Partner er den største leverandøren av mobildekning på skip og ferger i verden, og gir dekning til passasjerer på hele 142 skip, inkludert på fergene til Fjordline, Stena Line, DFDS og Color Line.


Høye priser til tross, MCP tror passasjerene i 2012 forventer at det skal være mobildekning også her, og mener det gir en merverdi til båtpassasjerene.

– Dette er en tjeneste passasjerene forlanger, og bruksmønsteret til passasjerene viser at de bruker mobilen ombord på båtene, selv om det ikke er mye, sier Ole-Kristian Sivertsen i MCP, og understreker at tjenesten gir passasjerene mulighet til å bruke egen mobiltelefon, uten spesialutstyr.

– Alternativet er satelittelefon, som er mye dyrere, understreker han.

For å unngå sjokkregninger etter endt reise, anbefaler de alle om å lese mobiloperatørenes SMS med prisinformasjon som blir sendt ut til kundene.

– Vi samarbeider også med rederiene om å gi råd og informasjon ombord på båtene, understreker Walderhaug.

Les også: Billigere å mobilsurfe - hvis du bruker opp dagskvoten!

I tillegg råder MCP om følgende, for å unngå unødvendige mobilkostnader:

Roar Walderhaug og Ole-Kristian Siversten i MCP. Foto: Berit B. Njarga Vis mer


  1. Sjekk priser med ditt mobilselskap før du reiser, og les SMS med prisinformasjon som de sender til deg.
  2. Ha som hovedregel dataroaming av. Gå inn på innstillinger og skru på dataroaming når du skal bruke datatjenester.
  3. Slå av tjenester som automatisk henter data. Skru av Apper som ikke er i bruk, og ikke godta programvareoppdateringer før du er hjemme igjen.
  4. Skru av telefonsvarer. Du kan belastes hvis noen legger igjen beskjed, selv om du ikke har lyttet til meldingene.
  5. Vær forsiktig med nedlasting av filer og e-bøker. Unngå også bruk av streaming-tjenester som Spotify, Wimp eller lignende. Husk at bilde- og videofiler krever mye data.
  6. Pass på barnas mobilbruk, hvilke tjenester de bruker og kostnadene disse har.
  7. Ikke last ned e-postvedlegg, som kan gi høye ekstrakostnader.
  8. Vær bevisst på samtalelengder. Pris per ringeminutt varierer fra rundt 6 kroner til 18 kroner.
  9. Les også: Nå får disse flypassasjerene billigere utlandspriser på mobil - men det gjelder ikke alle