Avisene blir tynnere uten annonsørene. DinSide la spesielt merke til gårsdagens Dagens Næringsliv - spesielt fordi avisen koster 25 kroner. Foto: Kim Jansson
Avisene blir tynnere uten annonsørene. DinSide la spesielt merke til gårsdagens Dagens Næringsliv - spesielt fordi avisen koster 25 kroner. Foto: Kim JanssonVis mer

Derfor er avisen din tynnere

Sterk nedgang i annonseinntekter - selv om opplaget øker.

De siste ukene har Dagens Næringslivs (DN) mandagsavis bestått av kun 32 sider.

- Det er mangel på annonser som gjør en av landets dyreste aviser så tynn, sier Amund Djuve, sjefredaktør i DN til VG.

Annonsørene er ikke like interessert i mandagsutgaven, derfor har alltid mandagsutgaven vært litt tynnere. Og selv om DN opplever sterk nedgang i annonseinntektene, merker de større interesse fra leserne.

Les også: Bare seks bilprodusenter overlever krisen

Opplaget kan reduseres

– Det er grunn til å tro at vi ikke står overfor noe strålende annonsemarked i 2010 heller. Annonser er sensykliske, men de fleste medieaktørene vil allikevel ha gode overlevelsesmuligheter. De som har slitt i høykonjunktur, får det imidlertid tøft, sier Atle Vereide, medieanalytiker i SEB Enskilda til Journalisten.

Han mener merkevareannonsering kan falle 5-10 prosent.

Når det gjelder løssalgsaviser som Dagbladet og VG, tror Vereide at de heller vil merke krisen i høyere grad på opplag enn annonser. Han tror både Aftenposten og Dagens Næringsliv kommer til å merke fravær av rubrikkannonser.

Ansatte i mediebransjen kommer også til å merke krisen i mye høyere grad.

- For ansatte i mediebransjen er krisen selvsagt meget alvorlig. Det blir utvilsomt mange færre jobber, sier Atle Vereide, medieanalytiker i SEB Enskilda til Journalisten forrige uke.

Les også: Disse rikingene smugshopper under krisen

Myndighetene tar grep

- Men tross de dystre utsiktene for journaliststillinger og medienes inntjeningsgrunnlag, er det er grunn til å tro at norske forbrukere likevel vil ha det relativt greit i 2009, i alle fall de som har jobb. Selv om vi vil få flere arbeidsledige, er Norge i en ganske privilegert situasjon internasjonalt, sier Vereide til Journalisten.

Vereide synes det er vanskelig å si hvor lenge krisen kommer til å vare, men er relativt optimistisk. Han vil ikke kalle finanskrisen en depresjon, selv om arbeidsmarkedstallene i for eksempel USA er så svake, at de ikke har sett lignende siden 70-tallet. Vereide peker på at myndighetene både i Norge, og internasjonalt, som reagerer og tar grep for å styrke økonomien, blant annet gjennom rentekutt.

Les også: Tror på en rente rundt 1-tallet