Derfor burde du sjonglere

Fram med ballene! Det styrker hjernen mer enn du tror.

Du tenker kanskje ”glem det” med en gang, for det er ikke bare, bare å holde styr på tre-fire baller i luften på en gang, men: Øvelse gjør mester, og treningen setter så absolutt sine spor i hjernen.

Og best av alt, det er aldri for sent å lære seg noen nye triks.

Når man øver seg på en ny og innviklet oppgave, som å sjonglere, oppstår det nye nervetråder mellom hjernecellene, ifølge ny forskning. Hjernen trenger nye cellerblant annet for å kunne håndtere ekstra hukommelsem.

Lær deg hvordan du sjonglerer nederst i artikkelen!

Les også:
Doping dreper hjerneceller
Lager hjerneceller av kyllinger

Lærte på seks uker

48 unge personer mellom 18 og 33 år var med i studien som ble utført ved University of Oxford. Ingen kunne sjonglere fra før av. Hjernen til hver enkelt testperson ble skannet i en MR-maskin ved studiestart. Halvparten av testpersonene ble sendt på sjongleringskurs, som varte i seks uker.

Etter treningen klarte disse å sjonglere med tre baller, noe som satte sine spor i hjernen også. For nye skanninger viste endringer i de områdene i hjernen som bearbeider bevegelser og synsinntrykk.

Forskerne var i utgangspunktet ikke spesielt opptatt av sjonglering, men de ville bli klokere på hvordan hjernen jobber når den lærer noe nytt.

- Det er viktig å prøve å forstå hvordan hjernen forandrer seg når den lærer. Denne forskningen på hjernens evne til å omstille seg kan hjelpe pasienter å komme seg etter en hjerneskade eller slag, sier Jan Scholz som var med på studien, ifølge Videnskab.dk.

Nå håper forskerne at resultatene i det lange løp kan brukes i kampen mot nevrologiske sykdommer som multippel sklerose (MS).

Flere kvinner får MS

Studien er publisert i tidsskriftet Nature Neuroscience.

Oppskriften

Vil du lære å sjonglere? Slik gjør du (kilde: sjonglering.com):

  • Steg 1: Det starter enkelt med én ball. Det anbefales å starte med det. Hold begge hendene foran deg, som om du bærer et serveringsbrett. Ha 90 graders vinkel i albuene og avslappede skuldre. Ta en ball i høyre hånd. Kast den til din venstre hånd. Øv deg på å gjøre dette begge veier til du kan gjøre det uten å følge ballen med øynene.
  • Steg 2: Når du får til steg 1, kan du plukke opp en ball til. En i hver hånd. Kast ball 1 fra høyre hånd opp i luften. Lag en jevn bue, med høydepunktet litt til venstre for ansiktet. Når denne når toppen av buen sin, kast ball 2 fra venstre hånd på samme måte, med høydepunkt litt til høyre for ansiktet. Ta imot ballene igjen. De skal nå ha byttet hånd. Gjør det samme igjen, men start med venstre hånd. Øv på dette, frem og tilbake, til du klarer det uten å konsentrere deg.

    For å unngå at ballene blir kastet forover kan du øve deg foran en vegg. Pass på at kastene er like høye. Når du får til dette rundt 20 ganger går du videre til 3 baller.

  • Steg 3: Nå kommer den store utfordringen: 3 baller! Start med to baller i høyre hånd, og en i venstre. Kast en ball fra høyre hånd. Når denne når høydepunktet sitt, litt til venstre for ansiktet, kast ballen i venstre hånd. Når ball 2 når høydepunktet sitt, kaster du den siste ballen fra høyre hånd. Nå gjelder det å konsentrere seg, for nå må du ta imot både ball 1 og kaste ball 3.

    - Hvis du har problemer, konsentrer deg om å kaste alle tre ballene. Det er det som er avgjørende. Mottakene kommer etter hvert. Her kan du godt stoppe og øve deg på dette en stund. Prøv å starte med to baller i venstre hånd også. Sliter du med mottakene, så jobb med kastene dine. Prøv å kaste de tre ballene etter hverandre, men ikke ta dem imot, står det på sjonglering.com

    Faller alle ballene i gulvet? Fortvil ikke! Lytt til slaget av ballene på gulvet. Hvis de har en rimelig jevn rytme er det stor sjanse for at du gjør noe riktig.

    - Herfra er det bare å kaste videre i samme mønster, og når du klarer 20 kast kan du stolt kalle deg selv en sjonglør.

    Og bare så du vet det, er rekorden for sjonglering med baller, 12 stk, ifølge Wikipedia.