JUICE OG BURGER: Appelsinjuice motvirker skadelige helseeffekter av et hurtigmatmåltid. Foto: Colourbox.com
JUICE OG BURGER: Appelsinjuice motvirker skadelige helseeffekter av et hurtigmatmåltid. Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor bør du velge appelsinjuice til burgeren

Det vil hjertet ditt takke deg for.

Stoffer i appelsinjuice – kalt flavonoider – kan nøytralisere de skadelige effekten av mat som inneholder mye fett og karbohydrater.

Det viser en amerikansk undersøkelse, publisert i fagtidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Flavonoidene har en antioksidantlignende virkning og kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og slag, ifølge forskerne.

Les også:
Den beste naturlige antioksidanten
5 matvarer du bør spise

- Vann har ikke samme virkning

Frie radikaler, eller reaktive oksygenformer, er kjent for å øke betennelsestilstanden i blodårene og kan føre til hjertesykdom. Appelsinjuice ser imidlertid ut til å beskytte mot dette.

Den helsegunstige effekten av den gule drikken, skyldes trolig at juicen inneholder mye av flavonoidene naringenin og hesperidin.

- Våre funn viser at det å drikke appelsinjuice sammen med et fett- og karbohydratrikt måltid, motvirker den markante økningen av reaktivt oksygen og andre betennelsesmarkører, sier Husam Ghanim, forsker ved University of Buffalo, i en pressemelding.

- Dette skjedde ikke når deltakerne drakk vann eller søt drikke til.

900 kalorier til frokost

30 personer mellom 20 og 40 år deltok i studien. Disse ble delt inn i tre grupper på 10 stykker. De var alle normalvektige og ved god helse.

Etter en natt uten mat åt deltakerne en frokost som inneholdt hele 900 kalorier. Måltidet besto av 81 gram karbohydrater, 51 gram fett og 32 gram protein.

Den ene gruppen drakk 300 kalorier med appelsinjuice (ikke fra konsentrat) til. Den andre gruppen fikk 300 kalorier med sukkerdrikke, og den tredje gruppen drakk vann.

Deltakerne fikk 15 minutter på seg til å spise og drikke opp. Blodprøver ble tatt før måltidet og 1,3 og 5 timer etterpå.

Helsegunstig juice

Før frokosten var deltakernes blodprøver like. Analyser av prøvene som ble tatt etter måltidet viste imidlertid at frie oksygenradikaler økte med 62 prosent hos de som drakk vann og 63 prosent blant de som fikk sukkerdrikke.

Men hos deltakerne som drakk appelsinjuice økte det kun med 47 prosent.

Forskerne så også en større økning i blodkomponenter kjent som «toll-like receptors» (TLR) hos forsøkspersonene som fikk vann og søt drikke.

TLR spiller en viktig rolle i utviklingen av betennelse, åreforkalkning, fedme og insulinresistens.