Du trenger ikke å se på karbohydrater som en fiende hvis du prøver å gå ned i vekt. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Du trenger ikke å se på karbohydrater som en fiende hvis du prøver å gå ned i vekt. Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Derfor bør du spise karbo-mat

Karbo-mat kan være den mest næringsrike og slankende maten i kostholdet ditt.

«Det å kutte karbohydrater for å gå ned i vekt, handler om at du mister vann når du går ned.»


Den omdiskuterte Atkins-dietten, som er kjent for å erstatte karbohydrater med fett og proteiner, har vist seg å være en effektiv måte å gå ned i vekt på. Det har derfor blitt mye lettere å skylde på karbohydratene når vektnåla går opp.

Karbohydrater har aldri vært farlig, sier ernæringsfysiolog og daglig leder av nettstedet SomeBody.no, Camilla Andersen, til DinSide Helse. Atkinsteorien har blitt avslørt nå, mener hun:

Mister kun vann

- Det å kutte karbohydrater for å gå ned i vekt, handler om at du mister vann når du går ned. Ett gram karbohydrater binder nemlig tre gram vann. Du mister altså en del vann når du kutter karbohydrater, og legger på deg tilsvarende når du ikke lenger orker å leve på Atkins-dietten, sier hun til DinSide.

Les også: Bli slankere med dette

Andersen understreker at dette er en diett som er tilpasset friske mennesker som vil ned i vekt. Den er for eksempel ikke egnet for diabetikere, som må ta større hensyn til blodsukkersvingningene dine.

Spiser du de riktige karbohydratene, kan det gi deg et bra energi-kick før treningen. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer


Den gylne middelvei

Det mest fornuftige du kan gjøre er å leve etter den gylne middelvei - litt av alt, mener Andersen.

- Du kan spise hva som helst, men det handler om hyppighet og mengde. Det er selvsagt lurt å hovedsakelig spise fornuftig mat, men det er også rom for det mer ufornuftige. Man har en mental helse å ta vare på også - et liv som skal leves, fortsetter hun.

Prøver du å holde vekta, trenger du altså ikke å se på karbohydrater som en fiende. Det kommer nemlig an på hvilke karbohydrater du spiser. Såkalte raske karbohydrater, som for eksempel hvitt brød, sjokolade og hurtigpasta, gjør at blodsukkeret stiger raskt og synker brått etterpå. Trege karbohydrater, derimot, gir blodsukkeret en stabil stigning.

Les også: Treningspillen for sofagriser

Her er fem gode grunner til å spise karbohydrater:

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Vis mer


Beroligende
Når vi ikke føler oss i toppform, er det som regel karbohydrater som frister mest, ikke en stor, grønn salat. Fullkorsbrød, fullkornspasta, brun ris, søtpotet og andre matvarer som inneholder trege karbohydrater, stimulerer hjernen til å produsere et hormon som kalles serotonin. Dette hormonet hjelper å regulere humør, søvn og appetitt, pluss at det også hjelper mot smerte.


Slankende
Mat som naturlig inneholder karbohydrater, som frukt, grønnsaker og brun ris, inneholder få kalorier og gir deg en metthetsfølelse. Derfor kan det være dumt å kutte ned på karbohydratene når du prøver å gå ned i vekt.

Les også: Maten du ikke bør droppe

Rikt på fiber
Mat som naturlig inneholder mange trege karbohydrater, inneholder også mye kostfiber. I tillegg til å gi deg en letthetsfølelse, gir fiber deg mange andre viktige helsefordeler. Ifølge Lommelegen.no motvirker fiber ulike sykdommer, forstoppelse og høyt blodtrykk. Den enkleste måten å øke inntaket av kostfiber er å spise grovere kornprodukter og øke inntaket av frukt og grønt.

- Spiser du protein og fiberrik mat som gir metthet, har du større kontroll over matinntaket ditt, sier Andersen.

Les også: Disse mattabbene bør du unngå

Energi-kick
Trege karbohydrater gir deg massevis av energi kjapt og enkelt. Disse er faktisk kroppens hoveddrivstoff til kroppen. Er du glad i å trene eller har lyst til å være mer aktiv, kan et inntak av de riktige karbohydratene gi deg et ekstra kick før treningen.

- Også etter trening er det lurt å spise karbohydrater og proteiner for å fylle opp lagre og stimulere muskelvekst, sier Andersen.

Proppfull av vitaminer og mineraler
Med all den dårlige pressen karbohydrater har fått de siste årene, er det mange som ikke vet at matvarer med sunne karbohydrater, som brun ris, selleri, grove kornprodukter og jordbær, er stappfulle av vitaminer og mineraler.

Kilder: Msnbc.com, Lommelegen.no