500 CASHPOINTS: Det er "belønningen" ved å kjøpe helseforsikring. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
500 CASHPOINTS: Det er "belønningen" ved å kjøpe helseforsikring. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

CashPoints fra Norwegian

Derfor bør du si nei takk til CashPoints i bytte med en helseforsikring

KOMMENTAR: Det er lett å se seg blind på bonuspoeng. Men i valg av forsikring er det bare én ting som gjelder.

I disse dager sender Norwegian ut tilbud på e-post til sine kunder, med følgende «gladmelding»:

«Få 500 CashPoints ved kjøp av helseforsikring».

Bestiller du forsikringen som Norwegian hevder har en av markedets beste priser, får du 500 bonuspoeng fra flyselskapet, såkalte CashPoints. Dette tilsvarer 500 kroner du kan trekke fra på neste flyreise. I tillegg gir de deg ytterligere 10 prosent i CashPoints av månedsprisen for forsikringen på 219 kroner hver måned.

La oss understreke allerede nå: Ethvert selskap som gir noe bort gratis, gjør det ikke for å være snill. Et selskap lever av å ha kunder, i dette tilfellet flypassasjerer. Og hva er vel ikke bedre enn trofaste kunder?

Ved å gi deg CashPoints, øker Norwegian sannsynligheten for at du bestiller reiser med Norwegian. Du har jo tross alt de 500 poengene du fikk da kjøpte forsikringen, som du må få brukt opp. Og det fortsetter jo å strømme på med CashPoints hver måned. Dette kan fort føre til at du utelater å sjekke priser hos andre flyselskaper.

Å gi bort bonuspoeng til kundene er i det lange løp til gevinst for Norwegian selv, ikke for deg.

Også SAS frister med bonuspoeng i diverse e-post-tilbud til sine kunder. De lokker blant annet med at «du kan tjene på shoppingen din», noe vi alle vet er en sannhet med modifikasjoner. Når de også frister med bonuspoeng ved kjøp av en PC på Elkjøp, er det viktig å ha i bakhodet om du egentlig trenger PC, og ikke minst om det er nettopp denne PC-en du faktisk ønsker å kjøpe. Ikke la bonuspoengene ta avgjørelsen for deg.

Bonuspoeng generelt bør være en ekstragevinst ved et kjøp - ikke et hovedmotiv.

Tilbake til Norwegians tilbud, hvor samme poenget gjelder: Du må selv vurdere om du faktisk har behov for en helseforsikring.

Målet med å ha en helseforsikring bør som kjent ikke være å få billigere flybilletter.

Deretter gjenstår det å vurdere om den forsikringen du ser på, faktisk er et godt alternativ. Da tenker jeg verken på CashPoints eller pris, selv om prisen også spiller inn noe, men på hvilke vilkår den har.

På bestillingssiden vi får opp via e-posten fra Norwegian, klarer vi ikke å finne vilkårene til den konkrete helseforsikringen uten mange videreklikk. Og som de fleste av oss vet innerst inne; vilkårene, uansett hvor kjedelige de er å lese, bør være en viktig del av beslutningen om å velge en spesifikk forsikring - og skal være godt synlig i markedsføringen av en tjeneste.

Kjenner du ikke til vilkårene når du kjøper forsikring, er det ikke sikkert at forsikringen gjelder når du faktisk trenger den.

Da blir en litt rimeligere flyreise en mager trøst.