BYTT UT APPARATER med frivekter, og du kan få mye gratis trening, ifølge treningseksperten. Foto: Colourbox.com
BYTT UT APPARATER med frivekter, og du kan få mye gratis trening, ifølge treningseksperten. Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor bør du heller velge frivekter

Treningsekspert Irene Mårdalen har en annen anbefaling.

Ønsker du virkelig å få maks ut av timene med jernpumping på gym’en – ja, da bør du heller gå for frivekter.

Det råder treningsekspert Irene Mårdalen, redaktør ved Personligtrening.no og som selv jobber som personlig trener.

- Du får mye gratis trening av heller å velge frivekter, sier hun til DinSide Helse.

Les også: Funker virkelig situps?

Raskere resultater

Størst og synligst effekt har øvelser som går på de store muskelgruppene – som knebøy, markløft og utfall.

- Utfører du disse med frivekter vil du få en bonus du ikke får med apparater. Med frivekter er du nødt til å stabilisere kroppen selv, og du vil dermed også få trent kjernemuskulatur som mage og rygg.

Du kan dermed få bedre og raskere resultater ved å bytte ut apparatet med frivekter.

Les også: Hvorfor er du mest støl to dager etter?

TRENINGSEKSPERTEN: Irene Mårdalen er redaktør ved Personligtrening.no og jobber selv som personlig trener. Personligtrening.no eies av Aller Internett, som også eier DinSide.no. Foto: Personligtrening.no Vis mer


Viktig å variere

De tre basisøvelsene går alle på de samme muskelgruppene – hovedsakelig bein og sete (med andre ord: rumpe og lår), i tillegg til rygg og kjernemuskulatur.

Men det er viktig å variere mellom dem.

- Trener du for eksempel bare markløft, har kroppen en evne til å venne seg til denne øvelsen og resultatene vil etter hvert stoppe opp, forklarer hun.

- Knebøy og utfall trener de samme muskelgruppene, men utfordrer muskulaturen på en annen måte. Ved å variere mellom de ulike basisøvelsene kan du utfordre kroppen enda mer og sikre videre framgang. I tillegg må du våge å legge på tyngre vekter, etter hvert som du blir sterkere.

DinSide har testet: Funker virkelig TV Shop-apparater?

Teknikk, teknikk, teknikk

Men aller viktigst er det å gjøre øvelsene riktig. Gjør du dem feil, kan du ende opp med en akutt skade - eller i verste fall langvarige belastningsskader.

Stem her!

Pleier du å bruke apparater eller frivekter når du trener styrke? (Avsluttet)
Mest frivekter(51%) 433
Cirka 50-50(19%) 165
Mest styrkeapparater, og kommer til å fortsette med det(13%) 114
Ingen av delene(9%) 81
Mest styrkeapparater, men skal begynne mer med frivekter nå(7%) 60
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- I starten bør du få hjelp fra noen som kan frivekter godt, som for eksempel en personlig trener. Når du har lært øvelsene, må du huske å bruke speilet aktivt, sier Mårdalen til DinSide Helse.

- Sjekk i speilet at ryggen hele tiden er rett – og at den ikke svaier eller krummer. Jeg trener aldri knebøy, markløft eller utfall med vekter uten speil.

Les også: Personlig trener - er det verdt pengene?

Slik gjør du det

Varm godt opp på forhånd og gjør gjerne øvelsen med lette vekter først slik at du varmer opp muskulaturen du skal bruke og får kjørt inn i øvelsen, råder Mårdalen. Lette vekter vil si at du klarer 12-15 repetisjoner.

- Konsentrer deg så om hva du skal gjøre. Tenk på utførelsen og på hvilke muskler du skal trene. Studier viser at det faktisk kan hjelpe, sier Mårdalen.

Sørg også for at du bruker tunge nok vekter. Er du nybegynner, bør du imidlertid starte med så lette vekter at du klarer 12 repetisjoner. Når du har lært øvelsen godt, skal du løfte så tungt at du ikke klare mer enn 6-10 repetisjoner. Gjenta så to ganger til, slik at du totalt har utført tre serier.

Og enda en gang helt til slutt: Husk på teknikken. Under får du en gjennomgang av de tre basisøvelsene. Vidoene er gjengitt med tillatelse fra Personligtrening.no.

Markløft:

Knebøy:

Utfall: