Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Derfor bør du dusje

Ikke bare for å unngå å stinke.

Å ta en dusj kan gjøre langt mer enn å få varmen i deg igjen, ifølge magasinet Health.

Her får du noen flere grunner til å hoppe i dusjen.

Dusjer du deg til fant? Sjekk med vår varmtvannskalkulator

1. Mot forkjølelse

Tett i nesa? Ta en 15 minutters dusj. Det anbefaler Stacey Tutt ved Sinus Center, Massachusetts Eye and Ear Infirmary.

Lukk baderomsdøra, skru opp varmen og la dusjen fylles med damp. Det løsner opp slim og vil gjøre det lettere å puste.

Les også: Lei av snørr og hoste?

2. Mot smerter

5-15 minutter med damp – enten i dusjen eller badestua – kan bedre blodgjennomstrømningen i kroppen. Dette har en lindrende effekt på såre muskler og overbelastede eller stive ledd, ifølge Michele Olson, professor ved Auburn University, Alabama.

Personer med hjerteproblemer bør imidlertid unngå dampfylte rom da det kan øke både hjerterytmen og blodtrykket.

Les også: Dette demper smerte

3. Mot vinterhud

Et dampbad før du påfører fuktighetskrem kan motvirke tørr hud i ansiktet. Hell varmt vann i en stor bolle, og bøy ansiktet over bollen med et håndkle over hodet. En lang, varm dusj vil også kunne gjøre samme nytten. Skru av viften på badet for ekstra damp!

Varmen og dampen vil åpne porene slik at huden vil absorbere fuktighetskremen bedre, sier Robin Ashinoff ved Hackensack University Medical Center, New Jersey.

Les også: Førstehjelp til tørr hud