LUNSJ = KAFFETID: Tidligere studier har funnet at kaffe reduserer diabetesrisikoen. En ny studie tyder nå på at det kun er kaffe som drikkes i lunsjen som har denne effekten. Foto: Colourbox.com
LUNSJ = KAFFETID: Tidligere studier har funnet at kaffe reduserer diabetesrisikoen. En ny studie tyder nå på at det kun er kaffe som drikkes i lunsjen som har denne effekten. Foto: Colourbox.comVis mer

Derfor bør du drikke kaffe i lunsjen

Minsker risikoen for utbredt livsstilssykdom.

Kaffe reduserer risikoen for diabetes type 2. Det bekreftes av en ny studie i fagtidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Men hvis du ønsker å høste denne helsegevinsten, ser det ut til at du er nødt for å drikke den i lunsjpausen.

Les også: Kaffe ødelegger effekten av vitaminene

Koffein ikke viktig

Nærmere 70 000 kvinner deltok i undersøkelsen. Forskerne så at deltakerne som drakk kaffe til lunsjen kuttet risikoen for å utvikle diabetes type 2 med en tredel sammenlignet med ikke-kaffedrikkere, ifølge Reuters.com.

Om kaffen var med eller uten koffein eller sukker spilte ingen rolle. Det gjorde imidlertid tidspunktet.


Kaffe som ble inntatt andre tider på døgnet påvirket nemlig ikke diabetesrisikoen.

- Våre funn tyder sterkt på at det kun er kaffe som inntas i lunsjen som reduserer faren for diabetes, konkluderer forsker Daniela S. Sartorelli ved universitetet i Sao Paulo i Brasil og hennes kolleger i studierapporten.

Les også: Nei, kaffe hjelper ikke dagen derpå

Timing is everything…

Sartorelli og teamet hennes så nærmere på kostholdet til 69 532 franske kvinner som deltok i en stor europeisk ernæringsstudie. Kvinnene var mellom 41 og 72 år gamle da de entret undersøkelsen og ble i gjennomsnitt fulgt opp i 11 år.

I løpet av denne tiden utviklet 1 415 av dem diabetes type 2. Resultatene viser at personer som drakk minst tre kopper kaffe daglig hadde en 27 prosent lavere fare for diabetes.

Da forskerne så på timingen til kaffedrikkingen, oppdaget de imidlertid at kun kaffe som ble inntatt i lunsjen hadde effekt på diabetesrisikoen.

Kvinner som drakk mer enn én kopp til lunsjen hver dag hadde en 33 prosent redusert risiko.

Les også: Du tåler ikke mer kaffe enn dette

Stem her!

Drikker du kaffe i lunsjen? (Avsluttet)
Ja(65%) 612
Av og til(21%) 194
Nei(14%) 134
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ta den svart

«Lunstid-effekten» var kun gjeldende for svart kaffe, det vil si uten melk. Men siden andelen deltakere som drakk kaffe med melk var liten, er det uklart hvor stor betydning dette funnet har, ifølge forskerne.

Helsefordelene med lunsjkaffe kan ha noe å gjøre med timingen, eller det kan ha en sammenheng med typen mat folk spiser til lunsj, foreslår Sartorelli og hennes kolleger.

Les også: Her er den perfekte matpakken

Over et dusin studier har tidligere funnet at kaffe er assosiert med en lavere risiko for diabetes type 2 – varianten som er nært knyttet opp mot overvekt. Mekanismene bak denne sammenhengen er imidlertid ukjente, og dette er den første studien som har forsket på om timingen av kaffedrikkingen har betydning, ifølge Reuters.com.