<B>SAMFUNNSPROBLEM: </B>Vi har ikke skyhøy arbeidsledighet, ebola eller hungersnød. Men mange mener folk bruker mobilen for mye. Og da må operatørene reagere.  Foto: CHESS / YOUTUBE
SAMFUNNSPROBLEM: Vi har ikke skyhøy arbeidsledighet, ebola eller hungersnød. Men mange mener folk bruker mobilen for mye. Og da må operatørene reagere. Foto: CHESS / YOUTUBEVis mer

Derfor ber operatørene deg bruke mobilen mindre

Du kan slå den av så mye du vil. Pengene og godviljen får de uansett.

I alle år har norske mobiloperatører fortalt oss hvor mye vi kan gjøre på mobilen. Med stadig raskere 4G og stadig større skjermer finnes det knapt grenser, og mange mobilbrukere sliter derfor med å nettopp sette disse grensene.

Resultat: Fraværende nordmenn med nesa i skjermen, noe som får skylden for at mange sliter med alt fra parforhold til jobblunsjer. Og en motreaksjon fra folket, som tar seg mobilfri «detox» og kjøper telefoner uten innmat.

I takt med denne folkebevegelsen har derfor mobilselskapenes reklamebudskap også snudd tvert om.

«Logg av mobilen for å logge på livet!» tipser Chess oss, og viser hvor fint det er i parken uten mobil.

«Nå ønsker vi at du innimellom tar en pause fra mobilen, og heller bruker tiden på deg selv og de rundt deg!» sier One Call, og viser hvor fint det er på stranden når mobilen ligger på hotellrommet.

Les også: Vi har kåret Norges billigste mobilabonnementer

Slettes ikke uvanlig

Mobiloperatører som bruker reklamekroner på å be oss slutte å bruke mobilen? Budskapet virker paradoksalt og selvdestruktivt. Det blir som om Esso skulle bedt oss kjøre mindre bil for miljøets skyld. Eller McDonald's oppfordret oss til å passe vekta ved å kutte ned på burgerne.

Men vent: Esso hevder de er opptatt av miljøet. Og McDonald's hevder de er opptatt av helse.

Det handler om «samfunnsansvar», «ansvarlig markedsføring» og å ta «den sosiale kostnaden» med i regnestykkene. Overser de dette, risikerer de negative reaksjoner fra både forbrukere og myndigheter.

LITT MINDRE: One Call anbefaler at du lar mobilen ligge på stranda. Så lenge du betaler månedsavgiften din, spiller det liten trille for dem. Foto: ONE CALL / YOUTUBE Vis mer


Moderat forbruk sjarmerer

Esso må derfor innse at økt salg av bensin kan føre til økt forurensning. McDonald's at økt burgersalg kan føre til overvekt. Og mobiloperatørene at økt bruk av mobilen kan føre til ruinerte samliv, søvnløse netter, depresjon, mobbing og Gud vet hva om vi skal tro etter skumlesing av diverse tabloide forsider og avistitler.

Har du et mål om å kutte ned mobilbruken?

(Avsluttet)
Nei(69%) 1956
Ja, uavhengig av reklamene(24%) 686
Ja, lar meg inspirere av reklamene(6%) 180
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Løsningen virker å være å reklamere for en passelig mengde av varen sin.

Ikke «brenn bensin til ozonlaget faller», men «drivstoff så du kan leve livet ditt». Ikke «spis til du sprekker», men «en burger når du skal kose deg». Og ikke «surf til du ikke kjenner igjen dine egne barn», men «hold kontakten med de du er glad i».

Resultatet blir ikke lavere salg. Resultatet blir tillit, godvilje og sjarmerte kunder.

Les også: Når slutter egentlig kinoreklamen og når starter filmen?

Mindre bruk, mer penger

Mobiloperatørene står i en ekstra heldig posisjon. For om folk faktisk hører på budskapet og bruker mobilen mindre, vil operatørene trolig tjene like mye penger. Kanskje mer.

Nesten alle abonnementer har nemlig fastpris, med inkludert bruk hver måned. Så selv om du bruker mobilen mindre enn det inkluderte forbruket, betaler du like mye.

PLUTSELIG GØY IGJEN: Til høyre ser du et utsnitt av Chess sin TV-reklame, hvor gjengen skrur av mobilene for å kose seg sammen. Til venstre ser du en bannerannonse, hvor de samme personene knipser selfies og bruker fem gigabyte data hver måned. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Det blir som om en som selger buffét skulle bedt deg spise mindre. Så lenge du betaler det samme, men konsumerer mindre, betyr mindre forbruk mer inntekt.

Taler med to tunger

Selvfølgelig med mindre du velger et abonnement med mindre inkludert bruk til lavere pris.

Så hvordan unngår operatørene dette?

Vel, mens Chess i sine TV-reklamer ber deg bruke mobilen mindre, reklamerer de samtidig for abonnement med fem gigabyte data inkludert hver måned på nettet. Fem gigabyte er mye surfing, og det komplett motsatte av hva de forsøker å fortelle deg på TV.

Artig nok bruker annonsen de samme personene som koser seg i parken uten mobil i TV-reklamen, men denne gangen med mobil og sjølvknips.

Så frykt ikke: Det har ikke rablet for norske mobiloperatører. De forsøker bare å sjarmere deg.

Les også: Hørt om nevromarkedsføring? Nå vil selgerne lese tankene dine!