Deprimert og fet

Ensomhet, stress, depresjoner er blitt en ren epidemi i vårt samfunn. Derfor er det også så vanskelig å kurere den store folkesykdommen fedme.

Både ensomhet, stress og depresjoner har fedme som bivirkning og skal vi greie å bekjempe fedmen, bør vi lære å bekjempe ensomheten, stresset og depresjonene.

Det blir nødvendig for helsevesenet å møte og anerkjenne hva som er drivkraften i vår atferd.

Informasjon er ikke alltid nok til å motivere til varige endringer i vår livsstil, men hvis vi kan gripe fatt i den virkelige årsaken bak en spiseforstyrrelse, blir det lettere å endre livsstilen.

Gleden ved å leve er en mye større motivator enn frykten for å dø, og bare små endringer i livsstilen kan gi store helsegevinster. De fleste mennesker ønsker å føle seg frie og ha kontroll over sitt eget liv, men med en stor disharmonisk kropp som er blitt ødelagt av forsøplete tanker og deprimerende mat, er det heller kroppen som lever sitt eget liv enn mennesket selv.

Vi kan ikke lenger moralisere og formane ved å fortelle pasientene våre at de skal slutte å spise kjøtt eller spise mer fisk eller slutte å røke. Vi er nødt til å forelegge dem alternativer, sunne alternativer som gir fritt valg.

Det å spise feil mat gjør deg ikke til noen dårligere person, mat er bare mat. Men inntak av feil mat kan forsøple kroppen.

Hva vi spiser er like viktig som hva vi ikke spiser. Det finnes i det minste tusen matslag som har en forebyggende effekt på kreft, hjertesykdommer og aldring og vi kan boltre oss i frukt, rotfrukter, grønnsaker, bær, kornprodukter, soyaprodukter og fisk. Dette bør få oss til å føle oss rike istedenfor depriverte.

Hvis du vil føle deg gladere, få en større helsegevinst og gjenvinne elastisiteten i huden og glansen i håret, bør du velge de sunne alternativer og starte dagen med en fem til ti minutters gange i rolig tempo.

Mer matfakta
1) Mørk sjokolade kan antagelig påvirker de cellene som kler innsiden av blodårene våre på en positiv måte. Forskning har vist at denne positive påvirkningen består i at blodårene blir mer elastiske. Det gode kolesterolet, HDL, har også vist seg å kunne øke. Dette gjelder sjokolade som inneholder 70 prosent kakaopulver og som kjent inneholder antioksidanter som beskytter kroppen vår. Dette er hovedgrunnen til at du bør spise mørk sjokolade og ikke lys.

2) Helicobakter pylori er navnet på en bakterie som kan forårsake magesår. Stoffet sulforafan, som finnes i brokkoli, skal etter sigende kunne drepe denne farlige bakterien. Man vet at dette stoffet i ren form kan drepe bakterien, men om det samme skjer hvis vi tar inn stoffet gjennom grønnsaken brokkoli er det store spørsmålet. Sulforafan er en svovelforbindelse, og man har også funnet små mengder av denne forbindelsen i grønnkål, hodekål og rosenkål. Stoffet sulforafan er kjent for å kunne forebygge kreft, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på å kaste medisinene og spise kål i stedet, da denne forskningen fortsatt er på begynnerstadiet.

3) I en studie som ble utført i USA hos 1200 mennesker som drakk mer enn 2 halvlitere lettbrus eller lettcola om dagen, viste det seg at 57 prosent ble overvektige. Av de som drakk brus ble bare 47 prosent overvektige. Disse tallene er sammenlignet med tall fra de som ikke drakk noen form for lettbrus eller brus i det hele tatt. Ekspertene er usikre på det høye tallet hos de som drikker lettbrus, men de konkluderer med at de antagelig tror de sparer kalorier ved å drikke 0 kaloridrikker og antagelig spiser de mer i stedet. Men de så det som en sannsynlighet at stoffer i diettbrusen kan øke appetitten.

 

Mozon.no, 19.10.2006