FOTO: Per Ervland/ AllerInternett. Etterhvert blir det ganske uutholdelig å teste seg selv.
FOTO: Per Ervland/ AllerInternett. Etterhvert blir det ganske uutholdelig å teste seg selv.Vis mer

Denne testen avslører formen din

Mål ditt maksimale oksygenopptak og finn ut hvor sprek du egentlig er.

«Selv om jeg både har gått opp i vekt og har trent lite de siste årene, var jeg likevel nysgjerrig på formen.»


Å teste sitt eget oksygenopptak er ikke bare for toppidrettsutøvere. Stadig flere ønsker å trene som proffene.

Det maksimale oksygenopptaket blir blant annet definert som den største mengden oksygen som kroppen kan ta opp og utnytte og blir målt i liter per minutt og milliliter per kg kroppsvekt per minutt.

En ringerunde rundt til flere tilbydere av såkalt O2-testing viser at pågangen er stor. På Olympiatoppens testlab har det vært fulle lister lenge, og er i mai stengt for vanlige mosjonister. På O2 Sport i Trondheim er det også mange som tester seg.

Les også: Tren mindre

Se video her:

DinSide greide til slutt å skvise seg inn på testlaben hos Norges idrettsmedisinske institutt (NIMI). Der fikk vår testperson, teknologiredaktør Bjørn Eirik Loftås, kyndig veiledning av Even Jarstad, arbeidsfysiologisk testleder.

- Når du måler det maksimale oksygenopptaket får du et bra mål på hvor god konsisjonen din er sammenlignet med andre personer av samme kjønn og aldersgruppe. Slike tester kan være en god motivasjonsfaktor for både mosjonister og idrettsutøvere, forteller Jarstad til DinSide Helse.

Virker motiverende

Vår testmann, Bjørn Eirik Loftås, trenger all den motivasjonen han kan få. Denne uken legger han ut på en sykkeltur fra Oslo til Tromsø. Det er hele 200 mil!

Loftås synes testen var tøff, men svært nyttig.

- Selv om jeg både har gått opp i vekt og har trent lite de siste årene, var jeg likevel nysgjerrig på formen. Denne testen etterlot ingen tvil - for selv om fysisk styrke og lungekapasitet viste seg å være bra, er oksygenopptaket – og dermed også utholdenheten, rett og slett under pari, sier han.

Testresultatet viser at Bjørn Eirik har et maksimalt oksygensopptak på 30 milliliter per kg kroppsvekt, mens det "normale" for hans aldersgruppe bør ligge på mellom 40-47 milliliter per kg kroppsvekt.

Et godt bevis

FOTO: Per Ervland/Aller Internett. Testleder Even Jardstad ber Bjørn Eirik gi på alt han har! Foto: Per Ervland/Aller Internett Vis mer


Han understreker at NIMIs anbefalninger skal bli brukt underveis.

- Jeg skal ut på en svært lang sykkeltur, og nå vet jeg mer om hvordan jeg bør legge opp dagene på sykkelsetet.

Loftås mener at testen gir han ekstra motivasjon til å gjennomføre prosjektet.

- Etter en lang periode med alt for mye god mat, snacks og godis, kvier man seg gjerne for å gå på badevekten. Når man endelig gjør det, opplever mange at de får en voldsom motivasjon til å gjøre noe med situasjonen, sier han.

Testen har hatt stor påvirkning på Bjørn Eirik.

- Det var slett ikke noe moro å sitte med beviset i hånden på at jeg er i dårlig form, men samtidig vet jeg at det er lite som skal til før tallene ser helt annerledes ut. Jeg skal ta testen igjen når jeg er tilbake i midten av juni, og da forventer jeg å se et helt annet resultat, sier han.

Les også: Slik får du stålkondis

Ny trend

Even Jarstad sier at i de siste årene er det blitt trendy å måle sitt eget O2-opptak, og at den typiske testpersonen er en mann i 40-årene som gjerne skal gå Birken.

- Målbar trening blir stadig mer populært. Fellesnevneren for de som vil teste seg er at de ønsker å måle endring i fysiologiske parametre før og etter en lengre treningsperiode, sier han.

FOTO: Per Ervland/ AllerInternett. Etterhvert blir det ganske uutholdelig å teste seg selv. Vis mer


Han får støtte av, Frank Fiske, daglig leder i O2 Sport og Løplabbet i Trondheim.

- Vi tester både enkeltpersoner og bedriftslag, og det kan være alt fra den spreke 20-åringen som ønsker progresjon og motivasjon i treningen, til en som ikke har trent på 20 år, sier han til Din Side Helse.

- Enkelte bedrifter tilbyr sine ansatte å ta en test for så igangsette tiltak for å holde ansatte i form.

Den beste måten å øke ditt maksimale oksygenopptak på er å trene kondisjon. Enkelte mener du bør trene lange og rolige kondisjonsøkter, andre at du bør trene intervalltrening.

Les også: Trener du til ingen nytte