PROTESTPAKKER: Slik ser pakkene til Nick & Johnny Green Ice ut, når Swedish Match vil protestere mot de nye standardpakkene som snart inntar Norge. På vithvadukjøper.no argumenterer snusprodusenten mot det de kaller forbrukerfientlige pakker. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
PROTESTPAKKER: Slik ser pakkene til Nick & Johnny Green Ice ut, når Swedish Match vil protestere mot de nye standardpakkene som snart inntar Norge. På vithvadukjøper.no argumenterer snusprodusenten mot det de kaller forbrukerfientlige pakker. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

«Norsk standardsnus» er ikke den nye standardsnusen

Denne snusen er en protest

- Viktig informasjon forsvinner, mener snusprodusenten. - Meningløs protest, mener ministeren.

«Norsk standardsnus» står det nå på snuspakker som tidligere bar varemerket Nick & Johnny.

Under angis typen «Green Ice», men borte er de fancy logoene og annen informasjon man er vant med på norske snusdåser.

Det er lett å tro at dette er de nye standardiserte snuspakkene, som har vært varslet en god stund nå. Men det er de ikke – snarere tvert i mot.

Pakkene er en protestaksjon mot de nye snuspakkene, fra snusprodusenten Swedish Match.

SLIK BLIR DET: Her er de standardiserte pakkene for røyk og snus som stortinget har stemt fram. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix Vis mer

Forsmak på smaksforbudet

- Boksen er laget for å vise forbrukerne at viktig forbrukerinformasjon forsvinner, forklarer administrerende direktør Geir Hammer i Swedish Match Norge til Dinside.

Snuspakkene til Nick & Johnny Green Ice er omgjort til noe som skal liknende de framtidige, lovpålagte standardpakkene. Green Ice har både spesifikk smak og styrke, som snusmakeren snart ikke vil få lov til å rope like høyt om lenger, og kundene deres skal på denne måten få en forsmak på hva de har i vente.

Stortinget stemte nemlig gjennom en lovendring før jul, som krever standardisert emballasje på alle tobakksprodukter i Norge.

Kanskje allerede fra våren skal blant annet snuspakker bli blottet for salgsfremmende elementer som smaksbeskrivelse og grafikk, og kun ha svært nøktern info – samt store advarsler om helserisikoer.

JUBLER: Helse- og omsorgsminister Bent Høie fra Høyre er glad for at flertallet på stortinget er enige med han. Styggere tobakkspakker skal gi mindre salg, håper han. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix Vis mer

«Smak er villedende»

- Forskning viser at tobakksindustrien bruker pakningsdesign og fargebruk for å appellere til barn og unge. Formålet med standardiserte pakninger er å hindre denne formen for reklame, slik at dagens barn ikke blir avhengige av tobakk i fremtiden, forteller helse- og omsorgsminister Bent Høie til Dinside.

Høie er nemlig bekymret for at samtidig som antall unge røykere går ned, går antall unge snusere fortsatt opp – noe som neppe kun kan forklares med bruk av snus til røykestopp.

- Men hvorfor forbys ting som virker som helt vanlig forbrukerinformasjon, som innhold av nikotin og hva ting skal smake?

- Forbudet mot å merke pakkene med smak og innholdsfortegnelse følger av et nytt EU-direktiv, og har ingen sammenheng med tiltaket med standardiserte pakninger. Bakgrunnen for forbudet er at EU mener at denne typen informasjon virker villedende på forbrukere, svarer Høie, som ikke har særlig tro på snusprotesten.

- Norge vil gjennom EØS-avtalen bli bundet av de samme reglene. Det er derfor meningsløst å kjøre en kampanje mot dette forbudet i Norge nå.

UTE I BUTIKK: Dinside har bare sett pakningene på taxfree, men de skal visstnok også innta norske butikkhyller. Bak skranka, i tråd med lovene som allerede regulerer snusen, vel og merke. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

«Viktig info»

- Målet med de nye snuspakkene er altså at det skal selges mindre snus. Når dere i Swedish Match nå går mot disse nye pakkene, bekrefter vel bare dette at dere også tror at pakkene faktisk får ønsket effekt?

- Denne kampanjen dreier seg om at man fjerner viktig forbrukerinformasjon, ikke om salget i seg selv. Vi tror ikke forbruket av snus vil endre seg som følge av anonyme forpakninger, men grensehandelen som allerede er stor vil nok øke, svarer Hammer i Swedish Match.

Motargumentet til Swedish Match er nemlig ikke fallende salg, men at de nye pakkene er forbrukerfientlige. De mener man fjerner informasjon som, ifølge en undersøkelse de har utført, er viktig for forbrukernes avgjørelser, og frykter at både innholdsfortegnelser og holdbarhetsdatoer kan forvinne.

Slår et slag for snusen

Samtidig sier undersøkelsen deres at bare litt over halvparten av snuserne, 57 prosent, er klart negative til lovendringen.

- Men synes egentlig dere, som snusprodusent, at det er et mål å selge mindre snus?

- Swedish Match har én visjon: en verden uten sigaretter. Snus er et nytelsesmiddel som er avhengighetsskapende, og det er flere som ikke skal snuse, svarer snusdirektør Hammer, og viser blant annet til gravide og ammende.

- Men flesteparten av de som snuser gjør det for å kutte ut eller trappe ned på bruken av sigaretter, som er 90 til 95 prosent mer skadelig, hevder han.

LES OGSÅ:
Kan sjefen din nekte deg å snuse i arbeidstida?
Halv pris på snus, røyk og rullings i Sverige
Forbudt å ha med snus til Island og Malta og Kinderegg til USA