Denne pillen er trafikkfarlig

De 341.000 nordmennene som tar sovepiller, bør lese denne saken ekstra nøye.

«Selv med de nyeste type sovemidlene bør man sove igjennom natten før man kjører bil.»


En ny, norsk undersøkelse viser at sovepille-brukere krasjer oftere enn andre.

I 2006 fikk rundt 341.000 nordmenn foreskrevet sovemedisiner en eller flere ganger, ifølge Reseptregisteret. Den mest solgte, Imovane, er en nyere type som raskere går ut av kroppen enn de eldre sovemedisinene.

Hittil har mange ment at bruken av denne typen sovemidler ikke gir nedsatt prestasjonsevne på dagtid. Dette kan imidlertid være feil, ifølge forsker og lege Ingebjørg Gustavsen ved Folkehelseinstituttet.

- Vi har studert midler fra to grupper sovemedisin i Norge. Den eldste gruppen kalles benzodiazepiner, og den nyeste kalles z-hypnotika. Lenge har det vært vanlig å tro at sistnevnte ikke har like stor negativ virkning på bilkjøring dagen derpå, men våre tall viser at man er mer utsatt for trafikkulykker,etter foreskrivelse av alle disse sovemidlene, sier hun til DinSide Helse.

Les også: Tok sovemedisin- hadde sex i søvne

Begrens bilkjøringen

Gustavsen understreker imidlertid at Folkehelseinstituttet ikke vil advare folk mot å bruke sovepiller. Men studien tyder på at bilkjøring bør begrenses i perioder hvor man bruker slike medisiner, sier hun.

Den nye studien er gjennomført ved hjelp av data fra Reseptregisteret, Veitrafikkulykkesregisteret og Folkeregistret. Alle innbyggere i Norge mellom 18 og 69 år ble inkludert i studien som gikk over nesten 2,5 år. Studien viste en tydelig økt risiko for trafikkulykke den første uken etter forskrivning for hvert av de nevnte sovemidlene.

Les også: Naturlig sovemedisin

Risikofylt Rohypnol

I studien ble ulike typer sovemidler undersøkt. Risikoen for trafikkulykker etter forskrivning av merkene Imovane, Stilnoct og Apodorm var omtrent lik og dobbelt så høy som for de som ikke hadde fått sovemedisin. For Flunipam og Rohypnol var risikoen rundt fire ganger høyere.

- Det kan være noe med stoffet i seg selv som gir en økt ulykkesrisiko, men det kan også være noe med gruppen av personer som får dette midlet forskrevet av lege. Fra tidligere vet vi at Rohypnol har vært mye brukt i misbruksmiljøer. Man kan tenke seg at noen av personene som bruker dette sovemidlet, hører til i en gruppe mennesker som i seg selv har økt risiko for å havne i trafikkulykker, understreker hun.

Menn som hadde fått Flunipam utgjorde aller størst risiko, ifølge Gustavsen.

Eget ansvar

Overlege Steinar Madsen sier at funnene er interessante, men ikke så overraskende.

- Selv med de nyeste type sovemidlene bør man sove igjennom natten før man kjører bil. Men risikoen er mindre med disse pillene enn benzodiazepin-preparater. Og man må også være klar over at bruken av disse legemidlene ofte er knyttet opp til lidelser av andre slag, som for eksempel bruk av rusmidler og psykiske lidelser, sier Steinar Madsen til DinSide Helse.

Les også: Pilleknask mot søvnproblemer

Han understreker at loven er ganske klar på hvilket ansvar den enkelte har.

- Enhver sjåfør må selv ta ansvar for om man er skikket til å kjøre bil, og det gjelder uansett hvilken medisin du tar eller hvilken tilstand du er i. I noen tilfeller burde nok terskelen for å la bilen stå vært høyere, sier han.

Medisinsk direktør Jon Sigurd Riis i Sanofi Aventis kommenterer studien slik:

- Den er meget interessant og omfattende, og bekrefter nødvendigheten av risikovurdering ved forskrivning av medikamenter som kan påvirke evnen til å kjøre bil. Pasientene informeres også om dette i pakningsvedleggene for gjeldende medikamenter, sier han til DinSide Helse.