En dæsj sennep setter i gang fettforbrenningen din, viser ny undersøkelse.  Foto: colourbox.com
En dæsj sennep setter i gang fettforbrenningen din, viser ny undersøkelse. Foto: colourbox.com Vis mer

Denne maten gjør deg slank

Vi snakker ikke om stangselleri og gulrøtter.

Hvem sier at knekkebrød og gulrøtter er den eneste veien til en slankere kropp? Nye undersøkelser viser at det finnes en rekke ulike matvarer som kan bidra til å øke fettforbrenningen.

- Ved å erstatte enkelte matvaner med nye, kan du lett gå ned i vekt. Det er ingen grunn til å sulte seg, sier ernæringsfysiolog Fredrik Paulún til altommat.se

Bær og kokos

Mmm...bringebær frigjør fettet fra fettcellene, i tillegg til at de smaker fantastisk... Foto: colourbox.com Vis mer

Ifølge Paulún har blant annet kokos vist seg å være gunstig for vekten.

- En person som spiser kokos vil veie mindre enn en som inntar tilsvarende mengde energi gjennom andre matvarer, sier han.

Også bær, særlig bringebær, kan sette fart på forbrenningen. Hemmeligheten skal ligge i hallonketonet, som gir bringebæret den gode smaken. Rent kjemisk minner det om capsaicin, som er det brennende stoffet vi finner i chilipepper og en rekke andre hete kryddersorter.

- Disse stoffene frigjør fett fra fettcellene, som igjen fører til økt forbrenning, sier Paulún, som mener at vi trygt kan fråtse i bær uten å legge på oss.

Sterkt krydder

- Bær er ekstremt kalorifattige, det er nesten umulig å få et overskudd av kalorier ved å spise bær. Vannmelon er et annet eksempel. Den inneholder aminosyren citrullin, som øker kroppens evne til å brenne fett.

Å bruke sterke krydder er ifølge ernæringsfysiologen et sikkert valg dersom man ønsker å svi av litt fett.

- Hvitløk er et svært effetivt krydder. Men for best mulig effekt bør hvitløken være så fersk som mulig. Oppvarming forstyrrer virkestoffene som setter fart i forbrenningen, sier han.

Han anbefaler å presse litt fersk hvitløk over salaten, eller over en ferdig varmet rett. En perfekt avslutning på måltidet skal være kaffe eller grønn te.

- To-tre kopper om dagen gir en merkbar effekt på fettforbrenningen. Grønn te er kanskje å foretrekke, da kan du drikke flere kopper uten at det går ut over magen, sier Paulún.

Alt med måte

Og selv om kokos har vist seg å være et godt virkemiddel mot uønskede bilringer, må man naturligvis passe på mengdene.

Virkestoffet capsaicin, som finnes i chili, gjør mer enn å brenne i halsen. Det svir også av fett på kroppen. Foto: colourbox.com Vis mer

- Man må selvsagt spise kokos med måte, som man gjør med alt annet. Å bytte ut farlig fett med kokosfett er imidlertid en god begynnelse, råder ernæringsfysiologen.

Her er listen over matvarene som er dokumentert å øke fettforbrenningen:

  • Bringebær
  • Reddiker
  • Chili
  • Kanel
  • Ingefær
  • Hvitløk
  • Laks
  • Kokos
  • Vannmelon
  • Te (fortrinnsvis grønn)
  • Kaffe
  • Sennep

    Kilde: altommat.se