En real biff kan smake godt, men det gjelder å ikke overdrive inntaket. Foto: Colourbox
En real biff kan smake godt, men det gjelder å ikke overdrive inntaket. Foto: ColourboxVis mer

Denne forkorter livet ditt

Lær deg kjøttreglene og lev lengre.

Det er ikke lenge siden biff var luksusmat for folk flest, det var noe man bestilte når man en sjelden gang var på restaurant.

Les også: Ikke spis dette!

Nå er biffen hverdagskost. Det gjennomsnittlige årlige norske kjøttforbruket har økt fra i overkant av 30 kilo, til nærmere 60 kilo i løpet av de siste 40 årene. Ny forskning viser at det nok ikke er særlig bra for helsa vår.

Rødt kjøtt gir tidlig død

Amerikanerne er enda større kjøttspisere enn oss. En studie gjort ved det nasjonale kreftforskningsinstituttet i USA konkluderer med at de som spiser mest rødt kjøtt har størst risiko for tidlig død enn de som spiser mindre mengder.

Les også: Slik blir usunt sunt

Studien omfattet mer enn 500.000 amerikanere, og varte i ti år, melder New York Times. Samtlige deltakere fylte ut detaljerte spørreskjema om kosthold, røyking, trening, alkoholforbruk, utdanning, bruk av legemidler, vekt og familiehistorie om kreft.

Les også: Slik griller du kreftsikkert

Grundig granskning

I løpet av tiden studien døde 47.976 av mennene og 23.276 av kvinnene. Forskerne gransket bakgrunnen for dødsfallene sett i forhold til kjøttinntak og samtlige andre overnevnte faktorer.

Les også: Bli slank med rett fett

De fant ut at høyt kjøttkonsum kunne øke dødeligheten med mellom 20 til 40 prosent. I løpet av ti år innebærer det at én million amerikanske menn og opptil en halv million kvinner dør som følge av høyt konsum av rødt kjøtt.

Test deg selv på KK.no: Hvor sunt er kostholdet ditt?

Her er kjøttreglene

Forskeren Barry Popkin anbefaler folk å holde seg til disse reglene når det gjelder kjøttspising:

  • Spis hamburger maks én eller to ganger i uken
  • Biff inntas kun én gang i uken
  • Pølse inntas maks én gang hver sjette uke

Popkin mener kjøttspisere bør bytte ut rødt kjøtt med hvitt, og gjerne spise fisk så ofte som mulig. Spiser du i tillegg mye frukt og grønt øker du sjansene ytterligere for å få et langt liv.