<b>SMARTPOST:</b> Det er ikke alle smartpost-eskene du tjener på å ta vare på, økonomisk sett. Foto: Kristin Sørdal
SMARTPOST: Det er ikke alle smartpost-eskene du tjener på å ta vare på, økonomisk sett. Foto: Kristin SørdalVis mer

Denne esken tjener du ingenting på å ta vare på

Det er ikke alltid du tjener på å ta vare på smartpost-esken til senere bruk.

Smartpost-eskene til Posten kan virke flatterende: Du kan putte så mye du bare greier å få trykt inn i esken, nesten uten tanke for vekten - men dog innenfor 35 kilo - og prisen er uansett den samme.

Du kan altså legge den kalkulerende delen av hjernen hjemme, og bare sende i vei: Det er fastpris på esken, med porto inkludert.

Men hva skjer dersom du har en brukt smartpost-eske og ønsker å benytte denne? I utgangspunktet skulle du kanskje tro at dette ville utløse en rabatt på forsendelsen, all den tid du jo tross alt bidrar med emballasjen selv?

Det er ikke helt så enkelt. Det kommer an på hvor stor esken er. Smartpost-eskene kommer i fire forskjellige størrelser, men du får kun rabatt på to av dem.

Hva synes du om smartpost og rabattordningene for deg som forbruker? Skriv din mening i debattforumet nedenfor.

Gjenbruk?

Om gjenbruk, skriver Posten på sine egne nettsider: "Smartpost eskene er av god kvalitet og egner seg godt for gjenbruk".

- Hvilke tanker har Posten om gjenbruk av smartpost-eskene?

- Smartpost-eskene er av god kvalitet og egner seg godt for gjenbruk, og Posten ser gjerne at kunder gjenbruker emballasjen. På bakgrunn av dette vurderes fortløpende produktendringer for at gjenbruk skal blir enklere, sier informasjonssjef Jørn Michalsen på vegne av Posten.

Likevel er det lite å hente økonomisk sett for deg som forbruker, ved å ta vare på eskene og bruke dem senere.

Du får ingenting i rabatt på de to minste eskestørrelsene, der må du altså betale det samme som om du kjøpte en helt ny smartpost-eske. Ved gjenbruk av de to største eskene, får du noe rabatt. For begge betaler du 160 kroner - du sparer altså henholdsvis 10 kroner og 30 kroner på de to største eskene, i forhold til hva det koster å kjøpe en ny.

    Smartpost-eskene kommer i størrelsene (nypris):
    Liten (32x23,5x4,5 cm): 130 kroner
    Medium (35x30x10 cm): 160 kroner
    Stor (47x26x18 cm): 170 kroner
    Ekstra stor (50x30x20 cm): 190 kroner

- Er dette godt nok fra Postens side, ut i fra et miljøbevisst ståsted?

- Posten gjør mange flotte miljøtiltak. Dette kan jo være en idé til nok et tiltak som også involverer forbruker, slik at det gir et handlingsvalg og en bevissthet utenfor bedriften og helt ut til kunden, sier daglig leder i Grønn Hverdag, Tone Granaas, til DinSide.

- Hva bør Posten gjøre, for å stimulere til gjenbruk av emballasjen?

- Å gjøre det enklere for folk å velge miljøvennlige løsninger er viktig. Både ved hjelp av gunstigere prisordninger ved gode valg, informasjon, tilgjengelighet og brukervennlighet, sier Granaas videre til DinSide.

- Rabatten ville vært minimal

- Hva gjør dere for å stimulere til gjenbruk?

Smartpost

Hva synes du om at det ikke gis rabatt på all gjenbruk av smartpost-esker? (Avsluttet)
Det er alt for dårlig(80%) 689
Det er greit(13%) 107
Ingen mening(7%) 60
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Per i dag rabatteres stor og ekstra stor eske til pris som for medium eske. Ved siden av dette kan eskene også påføres adressekort for Norgespakke ved gjenbruk. Medium eske har samme pris som Norgespakke 0-10 kg, ifølge Jørn Michalsen.

- Hvorfor er det ikke rabatt på de to minste eskene?

- Årsaken til det er at kostnaden for esken er marginal i forhold til den totale kostnaden knyttet til forsendelse av pakken. En rabatt for gjenbruk for de minste eskene ville derfor vært minimal, uttaler Jørn Michalsen.

- Andre tiltak har større gevinst

Posten har ikke eksakte tall for gjenbruk av smartpost-esker. Årsaken til dette er ifølge informasjonssjef Michalsen at eskene kan påføres nye adressekort for smartpost, i tillegg til at eskene kan brukes med adressekort for Norgespakke.

- Gjør Posten nok hva gjelder gjenbruk av emballasje, ut i fra et miljøståsted?

- Posten og Bring gjør mye for å redusere miljøet, og har blant annet som målsetning å redusere våre CO2-utslipp med 30 prosent innen 2015. Dette er en offensiv målsetning, som krever drastiske tiltak. Blant annet flytter mest mulig av godstransport over på bane, endrer budruter, og lærer våre sjåfører til å kjøre mest mulig miljøvennlig. Vår emballasje er egnet for gjenbruk, og vi ser gjerne at våre kunder bruker den flere ganger. I den store sammenhengen gir imidlertid de andre tiltakene større, miljømessige gevinster, sier Jørn Michalsen på vegne av Posten.

Hva synes du om smartpost og rabattordningene for deg som forbruker? Skriv din mening i debattforumet nedenfor.