Denne leverposteien fra Gilde får skryt for emballasjen. Foto: Nortura
Denne leverposteien fra Gilde får skryt for emballasjen. Foto: NorturaVis mer

Denne er enklest å åpne

Gilde leverpostei har vunnet prisen "Årets enklere emballasje".

«En trenger ikke være revmatiker for å irritere seg over emballasje som er vanskelig å få opp.Nina Sundqvist, Nortura/Gilde »


Norsk Revmatikerforbund ønsker å sette fokus på enklere emballasje som alle klarer å åpne, og de deler derfor ut prisen Årets enklere emballasje. I år er det Gilde leverpostei som stikker av med seieren.

Prisvinneren er kåret gjennom en åpen prosess der revmatikere og andre som ønsker å inspirere dagligvarebransjen har nominert brukervennlige produkter. Prisen går altså til Gilde, i skarp konkurranse med Tine og Jordan.

Se også: Emballasjen som krympet

Utfordrende når varen er fersk

– Emballasje er en av flere momenter som vi vektlegger for at forbrukeren skal velge våre produkter. Emballasje og design i kombinasjon med produktkvaliteten er det viktigste for oss, vi fokuserer på den totale opplevelsen av produktet. Men fordi produktene våre i stor grad er ferske produkter, må sette store krav til emballasjen vår, sier Nina Sundqvist, kommunikasjonsdirektør i Nortura/Gilde.

Nettopp derfor synes hun det er kjempeartig å få en sånn pris.

- Det er vesentlig forskjell på emballasjen til en tannbørste og en leverposteiboks fordi det ene er et ferskt produkt hvor emballasjen skal brukes flere ganger. Vi synes det er veldig moro å vinne, blant annet fordi det var en stor omlegging å gå fra en firkantet boks til en oval form, og nå ser vi at konkurrenter har kopiert den, sier Sundqvist.

Hun legger til at om boksen oppleves som enkel og praktisk for revmatikere, så er det veldig hyggelig.

- Alle vet jo hvordan det er å bale med å ikke få opp lokk og lim. En trenger ikke være revmatiker for å irritere seg over emballasje som er vanskelig å få opp.

Se også: Maarud slanket posene og satte opp prisen

Disse vant nesten

Vis mer


Jordan individual tannbørste var med i teten om å vinne prisen for enkel emballasje. Tannbørstepakningen ble utviklet som en del av et pilotprosjekt hos Norsk Designråd og har tatt spesielt hensyn til brukervennligheten i emballasjen.

Vis mer


Det andre produktet som nesten vant, var Jarlsberg-osten fra Tine. Den har en veldig fin åpne-lukke-funksjon som er enkel å bruke og bevarer osten, skriver Norsk Revmatikerforbund. TINEs avdeling for Emballasje og Design har som policy alltid å vektlegge inkluderende design i alle nye prosjekter.

Se også: Vi får den ikke opp - pakketest

Krever enklere emballasje

Revmatikerforbundet fremmer krav til myndighetene om at emballasjen på viktige dagligdagse produkter må bli enklere å håndtere.

– Siden det er opp til produsentene selv å bestemme hva slags emballasje de ønsker å tilby, er det i dag mange, både revmatikere og andre, som opplever viktige varers innpakning som altfor vanskelig og dermed diskriminerende, skriver forbundet på nettsiden sin.

Med tusenvis av underskrifter for enklere emballasje fremmer forbundet krav til myndighetene om at emballasjen på viktige dagligdagse produkter må bli enklere å håndtere. I dag er det mange, både revmatikere og andre, som opplever viktige varers innpakning som altfor vanskelig og dermed diskriminerende. For det er opp til produsentene selv å bestemme hva slags emballasje de ønsker å tilby.

Hva synes du er vanskelig å åpne?

Delta i debatten under!