<B>REN SVINDEL:</B> Denne e-posten skal angivelig være sendt fra Nordea.no. Det stemmer ikke, Nordea har ingenting med denne e-posten å gjøre. Foto: E-post/DinSide
REN SVINDEL: Denne e-posten skal angivelig være sendt fra Nordea.no. Det stemmer ikke, Nordea har ingenting med denne e-posten å gjøre. Foto: E-post/DinSideVis mer

Denne e-posten er ikke fra Nordea

Nok et frekt svindelforsøk avslørt.

«ADVARSEL: Vi har mottatt meldinger om at det har blitt sendt ut falske e-poster i Nordea sitt navn.»

Slik starter en e-post som er blitt sendt rundt til norske e-postkonti de siste dagene. Det spesielle med denne e-posten er at den egentlig advarer mot seg selv.

For e-posten, selv om den tilsynelatende er sendt fra Nordea.no, er falsk, og har ingenting med Norges nest største bank å gjøre.

Advarer mot å bekrefte kundeinformasjon

Videre heter det i e-posten at i arbeidet med å stoppe falske e-poster i fremtiden, må du klikke på en lenke og bekrefte kontoinformasjonen din. Denne lenken, som står nederst i e-posten, bør du absolutt ikke trykke på.

- Du skal aldri bekrefte kundeinformasjon med mindre du er inne i nettbanken, er den klare meldingen fra Nordeas informasjonssjef Thomas Sevang.

Thomas Sevang, informasjonssjef i Nordea Foto: Nordea Vis mer


Han bekrefter at e-posten fra Nordea ikke har noe med bedriften å gjøre.

- Slike e-poster dukker opp fra tid til annen, men heldigvis er det ikke så mange som går på dem, sier Sevang til DinSide.

LES OGSÅ: - Kommer til å bli lite gøy å være norsk

Økokrim bruker mye ressurser på denne typen svindel

Mengden av falske e-poster ser ikke ut til å avta. Daglig mottar nordmenn e-poster fra personer og bedrifter som seiler under falsk flagg.

De fleste e-postene er sendt med formål om å få personen til å sende penger til en utenlandsk konto, eller trekke personlig informasjon fra godtroende personer. Denne informasjonen kan bli for eksempel bli brukt til identitetssvindel.

Derfor er det svært viktig å ikke la deg lure av slike svindelforsøk, og alltid være restriktiv med hvilke personlige opplysninger du gir fra deg.

Ifølge Økokrim er det dessverre mange nordmenn som går fem på.

- For hver svenske er det gjerne ti nordmenn som blir lurt, forklarte rådgiver i Økokrim, Anne Dybo i denne artikkelen.

Økokrim bruker mye resurser på å rydde opp hos nordmenn som har tapt mye penger fordi de ikke har gjennomskuet svindelen.

- Vi rydder opp i ganske mye, men bruker lang tid på å få folk ut av svindelen, sier Dybo.