<B>SVINDEL:</B> Det er ikke McDonalds som prøver å lure deg til å være med på en fiktiv spørreundersøkelse. Mottar du en tilsvarende e-post, er det bare å trykke på slett-knappen. Foto: Colourbox og faksimile av e-post/DinSide
SVINDEL: Det er ikke McDonalds som prøver å lure deg til å være med på en fiktiv spørreundersøkelse. Mottar du en tilsvarende e-post, er det bare å trykke på slett-knappen. Foto: Colourbox og faksimile av e-post/DinSideVis mer

Denne e-posten er ikke fra McDonald's

Om du mottar denne e-posten, er det børe å trykke på slett-knappen.

Gratulerer! Du er den heldige som er blitt plukket ut til å delta i en spørreundersøkelse utført av McDonald's. Som takk for at du svarer på noen få spørsmål, vil du motta 250 amerikanske dollar fra hamburgerkjeden.

Har du de siste dagene mottatt en slik henvendelse på e-post fra hamburgerkjeden, er det bare å trykke på slett-knappen. Dette er ren og skjær svindel.

LES OGSÅ: - Ikke lov å være så dum

Lett å avsløre svindelen

Kanskje en av de vanligste formene for svindelforsøk per e-post er å utgi seg for å være et kjent merke eller selskap, for deretter å lure ut informasjon av den godtroende e-postmottakeren.

Og nå er det verdens største hamburgerkjede som får både navn og logo misbrukt av frekke svindlere.

Heldigvis er det ikke vanskelig å oppdage at mailen, som nå blant annet blir sendt ut til mange nordmenn, ikke er sendt med de rette hensiktene.

For det første må du spørre deg selv hvordan bedriften har fått tak i e-postadressen din. Hvis du ikke har gitt McDonald's godkjenning til å sende deg e-post, bør det ringe en aldri så liten bjelle.

Leser du teksten i e-posten nøye, vil du også oppdage at ikke alt henger på greip. For eksempel står det at alle som deltar i undersøkelsen kommer til å vinne 250 dollar.

Lenken du skal trykke på i e-posten, leder til en helt annen adresse/url enn oppgitt i e-posten. Velger du å fortsette undersøkelsen etter dette, er det bare å takke deg selv for at du ble lurt.

Nordea-svindel

Denne typen svindel har vi sett flere ganger tidligere. Et av de bedre forsøkene vi har oppdaget, var en e-post som angivelig skulle være fra Nordea. I e-posten ble det påstått at storbanken hadde fått meldinger om at det er sendt ut falske e-poster i bankens navn.

Videre står det at for å stoppe falske e-poster i fremtiden, må du klikke på en lenke og bekrefte kontoinformasjonen din. På den måten kunne svindlerne lett fått tak i svært sensitiv informasjon fra litt for lettlurte bankkunder.

- Du skal aldri bekrefte kundeinformasjon med mindre du er inne i nettbanken, uttalte Nordeas informasjonssjef Thomas Sevang, da DinSide gjorde banken oppmerksom på svindelforsøket.

Se svindelmailen her.


Takk til leseren som tipset oss om svidelforsøket.