Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Den ultimate PMS-guiden

Er du et PMS-monster? Slik overlever du når det kommer til den tiden av måneden:

Humøret er som en berg-og-dal-bane. Du er fysen på noe godt, og det er bare forbokstaven! Og kroppen ligner mer og mer på en overoppblåst ballong. Ja, du har kommet til den tiden av måneden som både du, og ikke minst din kjære, skyr som pesten.

Les også: Ikke kvinnens skyld!

Årsaken til PMS er fremdeles ukjent, og tilstanden kan dermed ikke unngås. Heldigvis kan du gjøre flere livsstilsendringer som kan ha en positiv effekt og som sørger for at symptomene ikke forverres.

Mat og drikke
Sørg for ha et balansert kosthold, da dette kan lette symptomene og redusere mengden av dem. Spis mer fullkorn og frisk frukt og grønnsaker, og unngå for mye salt og sukker. Dette er spesielt viktig dersom du allerede er blant dem som opplever deg selv som et PMS-monster!

Ta testen her: Er du avhengig av sukker?

Forsøk også å spise seks små måltider om dagen, i stedet for tre store måltider.

Alkohol og koffein kan forverre PMS-symptomene, så unngå drikke som inneholder disse ingrediensene.

Trening og søvn
Regelmessig trening er ikke bare bra for å lette PMS-smerter, men også for den generelle helsen. Ekspertene anbefaler minst 30-60 minutter kondisjonstrening de fleste dager i uken. Dette kan være alt fra å gå en tur i hurtig tempo til en sykkel- eller joggetur og hopp og sprett på treningssenteret.

Her er åtte enkle treningstips

Tøyning og avslappende øvelser som yoga, kan også hjelpe.

Å få nok søvn er viktig til enhver tid. Men i dagene før menstruasjonen kan kroppen trenge mer hvile enn normalt. Lytter du til kroppen din, og hviler når du føler behov for det, kan symptomene lindres.

For noen kvinner er det også nødvendig med vitamintilskudd.

Vitaminer
PMS-symptomer kan også lettes med vitamintilskudd. Prat med legen din om det kan være behov for tilskudd av følgende:

Multivitamin: Et daglig tilskudd av en multivitaminpille kan redusere PMS-symtomer.

Kalsium: Et daglig kalsiumtilskudd på 120 mg kan redusere fysiske og psykologiske symptomer.

Les også: Melk mot PMS

Magnesium. Magnesiumtilskudd, 200 mg daglig, kan blant annet redusere risikoen for ømme bryst og oppblåsthet.

Vitamin B6: 50-100 mg vitamin B6 daglig, eller andre B-vitaminer kan lette PMS-symptomer.

Vitamin E: Det kan hjelpe med et daglig tilskudd av vitamin E på 400 IU (International Units). Dette kan redusere produksjonen av et stoff som produseres i livmoren som heter prostaglandin. Dette stoffet får musklene i livmoren til å trekke seg sammen., og du kan bli kvalm, svimmel eller få diaré eller hodepine.

Les også: Alternativt mot kvinneplager

PMS-monster!

Er du et PMS-monster? (Avsluttet)
Ja, jeg blir umulig å ha med å gjøre når jeg har PMS!(80%) 467
Tja, jeg merker egentlig ikke så mye til det..(16%) 94
Nei. Jeg er stort sett i topphumør gjennom hele menstruasjonssyklusen.(4%) 21
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Kilde: iVillage