Den store pysetesten

Du stammer, du stotrer. Og når du går ut døren i firmaet er du sikker på at ikke får jobben.

Er du av typen som snur i døra på vei til jobbinterjvuet? Eller smeller du CVn fornøyd i bordet og spør hva firmaet kan tilby deg?

En SSB-undersøkelse fra 1998 gir følgende resulatater:

  • 15 prosent er engstelige for ikke å klare nye kompetansekrav
  • Beklager – dette element er ikke lenger tilgjengelig.


    Selvtillit på full styrke?

    Mange av oss sliter med selvtilliten, også i forhold til arbeidet. Og skal vi tro ekspertene lar vi oss ofte låse av reaksjonsmønstre. Psykolog Per Frivik ved Arbeidsrådgivningskontoret i Oslo og Akershus forklarer:

    - Selvtillit i arbeidssituasjonen henger sammen med hvilke resultater du har oppnådd tidligere, hvilke resultater en venter å oppnå og hvordan man vurderer sine egne resultater.

    Frivik sier at noen forklarer sin suksess ved å bagatellisere den: Det var jo så enkelt, alle kunne klart det samme. Hvis du mislykkes i arbeidet, tolker man det som et symptom på manglende kvalifikasjoner og mangel på kunnskap. Og Frivik hevder at forskning viser at særlig kvinner har tendens til å vurdere negative resultater som et tegn på dårlige prestasjonsevne.

    - Dette er også et lederspørsmål. Lederne må være flinke til gi positiv feedback.

    Frivik trekker frem at dagens arbeidsmarked er tøffere: Det arbeides oftere i team, og arbeidet er ofte resultatstyrt. Det merkes fort om noen kommer til kort i forhold til resultatene.

    - I slike arbeidssituasjoner må man gi den enkelte arbeidsoppgaver det er mulig å løse.

    - Finnes det noen metoder for å styrke selvtilliten?

    - Det finnes mange metoder og ikke minst bøker en kan lese, blant annet NLP-metoden, opplyser Frivik.

    Ifølge nlpAkademiet handler NLP - nevrolingvistisk programmering - om prosesser som går på å kopiere adferd som gir positive resultater.

    - Man lærer seg å lykkes med å lykkes, sier Harry Berge ved nlpAkademiet til DinSide.

    Berge hevder at man kan trene seg opp til å vinne jobbinterjvuet.

    - Du henter frem en positiv erfaring, og gjenopplever bildet. Du prøver også å huske lydene fra denne opplevelsen. Dette bildet tar du med deg til jobbintervjuet.

    - Dette høres veldig amerikansk og lettvint ut?

    - Jeg får stadig tilbakemeldinger fra mennesker som bruker denne teknikken, og som forteller at det fungerer.

    For mye av det gode?

    Men heller ikke alt for mye dristighet og selvtillit er positiv ballast:

    - Det er en forskjell på å ha stor selvtillit og det å være dum, sier den amerikanske psykologen Nancy Rosenbach til Ivillage.com

    - Sett opp en buffer mellom kravene og handlingene dine, oppfordrer den amerikanske Nancy Rosenbach.

    Les!

    TEST DEG SELV: Har du høy eller lav IQ?
    TEST DEG SELV: Kan du krigsøkonomi?
    TEST DEG SELV: Hvordan er selvbildet ditt?
    TEST DEG SELV: Blir du utbrent?
    Referansefellene
    Til topps med turbofart
    Frivillig arbeid gir toppjobb