Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern. Foto: colourbox.com
Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern. Foto: colourbox.comVis mer

Den nakne sannhet om kaffe

Er du en ivrig kaffedrikker? Da bør du få med deg dette!

Nordmenn elsker kaffe! Ifølge Norsk Kaffeinformasjon drikker 2,8 millioner nordmenn kaffe. I 2007 konsumerte hver nordmann i gjennomsnitt 9,6 kilo kaffe hver.

Internasjonalt ligger Norge på kaffetoppen sammenlignet med andre europeiske land som Italia og Frankrike.

Drikker du kaffe fordi du bare MÅ ha det eller fordi du tror du er avhengig? Sannsynligheten for at du har noen feiloppfatninger om kaffe og koffein er stor.

Sjekk flere myter og fakta om koffein og kaffe under.

Les også:
6 grunner til å drikke kaffe
Ikke dropp kaffen
Farlig å være kaffeelsker?

Vi varmer opp litt først. Vet du blant annet dette:

  • De beste koffeinkildene er selvfølgelig kaffe og teblader, men visste du at kakaobønner og kolanøtter også er vanlige kilder?
  • Koffein finnes også i enkelte smertelindrende medikamenter og slankepiller.
  • Koffeinfri kaffe kan også inneholde små mengder med koffein.
Les videre om flere myter og fakta.

Myte nr. 1: Koffein er avhengighetsdannede
Det er noe sannhet i dette, men det kommer an på hvordan man definerer ”avhengig”. Koffein stimulerer sentralnervesystemet, og ved regelmessig bruk kan man få en mild avhengighet. Men koffein påvirker ikke din fysiske, sosiale og økonomiske helse på samme måte som narkotika.

Eller avhengig av sukker? Test her!

Drikker du to eller flere kopper kaffe om dagen, og plutselig slutter å drikke kaffe, kan du merke noen lette symptomer i en dag eller to. Typiske abstinenssymptomer er hodepine, trøtthet, angst, irritasjon, dårlig humør og konsentrasjonsproblemer. Men dette er forbipasserende symptomer, og er ikke i nærheten av de abstinensplagene som alkoholikere og narkomane opplever.

Myte 2: Du blir søvnløs av koffein
Kroppen er rask til å ta opp koffein. Men den er også rask med å kvitte seg med den, hovedsakelig gjennom leveren. Det tar cirka 4-5 timer å få halvparten av koffeinen ut av systemet, og etter mellom 8-10 timer er 75 prosent av koffeinen borte. Så for de fleste vil ikke en kopp eller to på formiddagen ha noe å si for nattesøvnen.

Men drikker du kaffe senere på dagen, kan det gå utover søvnen. Hos de fleste funker det imidlertid å unngå å drikke kaffe minst seks timer før du legger deg.

Måten kroppen reagerer på koffein, kommer an på forbrenningen og mengden koffein du får i deg. Personer som er mer følsomme overfor koffein kan oppleve andre bivirkninger i tillegg til søvnløshet, som nervøsitet og magetrøbbel.

Her er 10 syke søvnlidelser

Myte 3: Kaffe øker risikoen for beinskjørhet, hjertesykdom og kreft
Ved et høyt koffeininntak (over 744 milligram per dag), kan man risikere å miste mye kalsium og magnesium gjennom urinen. Men nyere studier viser at dette trenger ikke ha noe å si for beinhelsa, særlig hvis du får i deg nok mengder med kalsium. Bare ved å tilsette et par skjeer melk i kaffen din, unngår du å miste for mye kalsium. Annen forskning ser imidlertid en sammenheng mellom koffeininntak og hoftebrudd hos eldre mennesker. Eldre kvinner rådes til å diskutere med legen sin hvor mye kaffe de kan og bør drikke om dagen.

Man kan se en viss økning av blodtrykk og puls hos de som er følsomme for koffein. Men man har gjennom studier ikke klart å se en sammenheng mellom koffeininntak og høyt kolesterol, uregelmessig puls eller økt risiko for hjertesykdom. Men personer med høyt blodtrykk rådes til å snakke med legen sin om koffeininntaket sitt. Det må også mer forskning til for å avdekke om personer med høyt blodtrykk som drikker mye kaffe er mer utsatt for å få hjerteinfarkt.

Slik holder du deg evig ung

En gjennomgang av 13 studier på til sammen 20.000 personer fant ingen sammenheng mellom koffein og kreft. Det ser derimot ut som om koffein kan ha en beskyttende virkning mot visse kreftformer.

Myte 4: Koffein er skadelig for kvinner som vil bli gravide
Flere studier viser ingen sammenheng mellom et lavt koffeininntak (en kopp per dag) og følgende: problemer med å unnfange, abort, prematur fødsel eller fødselsdefekter. Men gravide og kvinner som prøver å få barn anbefales imidlertid å begrense koffeininntaket til 200 milligram per dag. Det er fordi et fåtall studier har vist at kvinner som har drukket store mengder kaffe hatt større risiko for å abortere. Leg også: Vil vurdere kostholdsråd for gravide

Myte 5: Koffein har ingen fordeler for helsen
Man har ikke klart å bevise at koffein kan gjøre noen underverker for helsen. Men listen over potensielle fordeler er lang: Koffein øker energinivået og konsentrasjonen, gjør hodet klarere og får oss til å føle oss mer sosiale. Noen mener de bare må ha morgenkaffe før de kan åpne munnen og si et ord. Studier støtter faktisk dette. En fransk studie viser at kvinner som drakk kaffe regelmessig hadde en saktere nedgang i kognitiv funksjon.

Andre mulige ”goder” er økt immunforsvar, redusert risiko for leversykdom, Parkinson sykdom, type 2 diabetes og kreft i tykktarm/ ende, men studiene som viser dette er meget meget begrenset.

Myte 6: Kaffe kan hjelpe deg bli edru
Fakta er at mennesker TROR at koffein kan få dem til å bli mer edru. Men tro ikke at hvis du drikker kaffe med en alkoholholdig drink, at du er i stand til å kjøre bil. Studier på studenter viser faktisk at de som drikker alkohol og kaffe, er mer utsatt for å være involvert i en ulykke.

Les også: Myter om bakrus

Myte 7: Kaffe skader barn som drikker mye koffein
Barn får i seg for mye kaffe, har DinSide Helse tidligere meldt. De får i seg koffein både gjennom kaffe og energidrikker. Studier viser at det er greit for barn å konsumere inntil 300 milligram om dagen. Men om det er så smart, er en annen sak. For barn kan være veldig følsomme for koffein, og disse kan blant annet oppleve å få angst eller føle seg irritert.

Dessuten får barn mesteparten av koffeinen fra brus og energidrikker som inneholder mye sukker.