Den lykkelige årstiden

Sollys og varme gjør underverker for humøret når våren kommer. Slik får du mest ut av vår-lykken.

I et land som Norge betyr våren enormt mye for humøret og psyken.

For med solen og lyset kommer også hormoneller forandringer i kroppen som gjør deg til et lykkeligere menneske.

Men la deg ikke lure av de første solstrålene. For den virkelige vårstemingen slår kanskje ikke til før langt ut i mai.

Psykologisk etterslep
- Rent fysiologisk går det raskt. Så fort lyset kommer tilbake, skyter nivåene av kortisolhormoner i været og gjør oss mer opplagte, forteller den svenske forskeren Thorbjörn Laike til avisen Expressen.

Han har forsket på hvordan vi i nord blir påvirket av de forskjellige årstidene. Og mener at det kan ta flere uker og måneder før sollyset får full effekt i kroppen.

- Vi begynner jo så smått å våkne nå i april. Men når vi spør mennesker om hvordan de har det, ser vi at det tar ganske lang tid før vi blir riktig opplagte og glade. Det er først i mai vi kommer skikkelig igang igjen etter vinteren. Dette skyldes et slags pykologisk etterslep, mener Laike.

De hormonelle konsekvensene av mer sollys, er at nivåene av melatonin synker og nivåene av kortisol stiger. Melatonin er kroppens eget søvn-hormon og dette betyr at vi også får lavere behov for søvn i de lyse månedene.

Rotete hormoner
Men endringene om våren er ikke bare positive. Noen mennesker opplever alvorlige vår-depresjoner som blant annet kan skyldes de hormonelle endringene i kroppen.

Vår-depresjoner regnes som en alvorlig sesongavhengig depresjon og våren er også høysesong for selvmord i de nordiske landene. Om du opplever at våren gjør depresjonene enda verre, bør du søke hjelp hos en terapeut eller psykolog.

Sol og grønt
Vil du få mest mulig ut av våren? Da bør du få med deg noen solstråler så ofte du kan i april slik at hormonene får startet prosessen med å sette deg i vårsteming. Men husk både solkrem og solbriller om du ikke vil skade huden eller øynene.

Høyere overskudd betyr også at du klarer å yte mer i sommerhalvåret. Ikke vær redd for å jobbe mer eller være med på flere sosiale aktiviteter om du føler at du har overskudd til det.

- Bruk muligheten nå og ta de ekstra arbeidsoppgavene slik at du kan ta det roligere om vinteren. Et av de største problemene med årstidene er at vi ikke tar hensyn, men arbeider i samme tempo også i den mørke årstiden hvor vi trenger mer hvile, forklarer Laike.

Et siste tips er å komme seg ut blant blomster og gress og oppleve vårstemingen i naturen. Flere undersøkelser viser at litt tid i det grønne kan ha en veldig positiv innvirkning på humøret.

 

Mozon.no, 23.04.2005