Den lovpålagte vaskelappen

Vaskelappen er faktisk lovpålagt. Dessuten skal vaskesymbolene være enkle å forstå.


Det er viktig å følge anvisningene på etiketten på plagget, rett og slett for at plagget ikke skal gå i stykker eller bli stygt og slitt etter bare få vask.

- Vaskeanvisningen og annen merking av plagget baserer seg på resultatene av kvalitets- og sikkerhetstester Hennes & Mauritz gjennomfører på alle plagg, sier Gro Forseth, kommunikasjonsansvarlig ved Hennes & Mauritz i Norge.
- Testene tar blant annet for seg krymping, bleking, nupping og avfarging.

Men visste du at vaskelappen er påbudt ved lov?

Lovpålagt vaskeanvisning

Det er nemlig ikke bare husmorspirer i DinSides redaksjon som er opptatt av vaskelapper. Helt siden 1981 har vi hatt en lov om merking av forbruksvarer. Ifølge forskriften om vedlikeholdsmerking av tekstilprodukter skal alle tekstilprodukter som selges til forbrukere i Norge være vedlikeholdsmerket, det vil si ha instruksjoner for vask og stell.

Videre sier forskriften at denne merkingen skal gi opplysninger "om hvordan en normalt tilsmusset vare bør rengjøres, blekes, tørkes, strykes, presses, rulles for å bli ren og samtidig beholde sine egenskaper, slik at varen kan benyttes til sitt opprinnelige formål."

Med andre ord - den lovpålagte vaskelappen skal ikke bare fortelle deg hvordan du skal få plagget ditt rent, men også hvordan du holder det pent.

Det er Forbrukerombudet som skal håndheve forskriften om vedlike­holds­merkingen av klær. Synes du klærne er dårlig merket, eller merkingen på en annen måte ikke fyller kravene, kan du klage til Forbrukerombudet.

Ikke alle vaskelapper er like enkle å forstå. Foto: Per Ervland. Foto: Per Ervland Vis mer


Skal være forståelig

Det fremgår av forskriften at merkingen skal være forståelig. Det brukes derfor en egen standard (NS-ISO 3758 for de som er interessert). Synes du allikevel at symbolene like gjerne kunne vært gresk? Test deg selv og se hvor mye du kan om vasking, eller trykk her for å lære mer om hva merkingen betyr!

Kilder: Forbrukerombudet, Hennes & Mauritz, Lovdata.