Vis mer

Den groveste grovisen

DinSide har testet næringsinnhold og smak på noen av de mest solgte grovbrødene.

«Er dette ment for barn? Da er det ikke rart de ikke vil spise brød. Oppgitt far»


Karius og Baktus skriker stadig mer desperat etter loff med sirup på. Det er nemlig færre og færre av oss som putter i oss det lyse brødet, og flere av oss som fyller handlevogna med sunt og grovt.

Og det er kanskje ikke så dumt. Velger du riktig type brød, kan det faktisk forebygge alt fra forstoppelse til kreft og diabetes type 2. Men er det grovt alt som glimrer?

Slik velger du riktig brød

Vi plukket ut ni bestselgere innenfor kategorien sunt og grovt og lot klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius ved DinKost hjelpe oss å skille klinten fra hveten. Elisabeth Lind Melbye, stipendiat i mat og ernæring ved Universitetet i Stavanger, har også bidratt.

- Det viktigste kriteriet for at et brød skal være sunt, er at det inneholder mye sammalt mel og kostfiber. Andre ting som kalorier er ikke så viktig i denne sammenhengen, mener Borchsenius.

Testet av smakspanel

Den groveste grovisen

  1. Se hva brødene inneholder


Derfor har vi i hovedsak vurdert brødene ut fra grovhetsprosenten og andelen kostfiber som forteller hvor mye sammalt mel, hele korn og kli et brød inneholder.

Grovt og sunt betyr imidlertid ikke nødvendigvis godt og fristende. Derfor har vi også latt et panel på seks kvinner og menn gumle seg gjennom de ni grovisene og bedømme smak, konsistens og presentasjon. Deretter har de gitt karakterer på en skala fra en til seks.

Så enkelt sparer du kalorier

I presentasjonen under har vi rangert brødene etter hvor sunne de er. Under hvert brød finner du også den gjennomsnittlige karakteren smakspanelet vårt har gitt.

Selv om det noen ganger kan føles som om det er umulig å finne et ekte grovbrød i dagligvarebutikken, viser vår test at det slett ikke er slik. Blant de tre brødene som kom på topp, finnes to av dem i en rekke ulike butikkjeder.

Og har du lyst til å bake selv, kom også testens melblanding relativt godt ut både på smak og grovhetsgrad. Det viser seg imidlertid at du ikke alltid får både i pose og sekk, så her må du i mange tilfeller velge om du vil tilfredsstille ganen eller samvittigheten.

De sunneste brødene
BrødmerkeForhandlerPrisGrovhetKostfiberEkspertenes kommentarSmakspanelets karakter 
1. Fiber plussCoop Prix23,90100 %10,1 gramDette har en god kombinasjon av fullkorn og kli, og ikke noe finmalt hvete.2+ 
2. Ingers RugbrødRema 100023,00100 %9,8 gramDette er et ekte grovt brød med masse kostfiber fra korn.4 
3. Havre fullkornMeny27,9078 %7 gramHavre inneholder en fin type fiber og fett.2 
4. SpeltbrødMeny31,9077 %6,2 gramSammenlignet med vanlig hvete inneholder spelt mer proteiner og mer av visse sporstoffer.4 
5. Møllerens grovbrødRimi15,0055 %7,2 gramEt bra valg hvis du vil spare penger og bake hjemme.4 
6. SolsikkebrødGodt Brød38,0040 %7,4 gramDette er ikke grovt nok til å kalles et ekte grovbrød.3+ 
7. Simpson matpakkebrødRema 100020,0041 %4,9 gramDette er beregnet på barn, men det finnes bedre alternativer.2 
8. SteinovnsbrødICA Stormarked29,9030 %4,3 gramDette er ikke et ordentlig grovbrød.2+ 
9. Pannebakt brød grov7eleven29,00UkjentUkjentDette kan langtifra kalles grovbrød.1+ 


Sjekk alle ingrediensene i brødene her

Vis mer

1. Fiber Pluss

Ernæringsfysiologen: Dette ser grovt ut med tanke på innhold av både fiber og korn. Det har en god kombinasjon av fullkorn og kli, og ikke noe finmalt hvete, noe som er et stort pluss. Ifølge Brødskala’n er det 100 prosent grovt og inneholder dermed bare sammalt mel og hele korn. Andelen kostfiber er også relativt høyt.

Vis mer


Panelet: Et helt "vanlig" brød. Virker veldig industribakt eller fabrikkbakt, noe som ikke gir håp om den beste smaken. Men det er bedre enn det ser ut, og både sesamfrøene oppå brødet og linfrøene inni trekker opp.

Vis mer


2. Ingers Rugbrød

Ernæringsfysiologen: Dette er et ekte grovt brød med masse kostfiber fra korn. Her er det bare sammalt mel og helkorn. Brødet er ekstra grovt ifølge Brødskala’n, og innholdet av kostfiber er også høyt.

Vis mer


Panelet: Dette ser veldig grovt ut og kan kalles et ekte grovbrød. Det mangler litt smak og kunne hatt godt av litt mer salt. Smaker ikke så surt som det kanskje gir inntrykk av. Godt at det er mye korn i det.

Vis mer

3. Havre fullkorn

Ernæringsfysiologen: Den lyse fargen kunne få oss til å tro at dette brødet ikke er så grovt, men innholdet av sammalt mel og korn er faktisk 78 prosent. Det har en god kombinasjon av fullkorn og kli. Havre er også bra, med tanke på at det inneholder en fin type fiber og fett. Det skal også fungere kolesterolsenkende.

Vis mer


Panelet: Ser veldig fint ut og virker som loff med litt grovt mel i. Lukter tilsetningsstoff og virker masseprodusert. Gir en litt underlig ettersmak. Skikkelig ekkel gummiskorpe, og brødet har stort sett en kjedelig smak, men er greit saftig. Matpakkebrød.

Her er slankefrokosten

Vis mer

4. Speltbrød

Ernæringsfysiologen: Dette brødet virket grovt ut fra både presentasjon og vekt. Det var imidlertid ikke utstyrt med opplysninger om verken grovhetsprosent eller andel kostfiber, og ut fra ingredienslista var det vanskelig å si hvor grovt brødet faktisk var. Etter et par telefoner til produsenten, fikk vi imidlertid bekreftet at brødet faktisk er så grovt som det virker. Sammenlignet med vanlig hvetemel inneholder spelt også mer protein og mer av sporstoffene magnesium, jern og sink og blir derfor sett på som ekstra sunt.

Vis mer


Panelet: Dette ser veldig sunt ut, og føles som "ordentlig" grovbrød. Det er fullt av deilige solsikkefrø, både ser bra ut og lukter deilig og ville vært fint å servere til "festmat".

Vis mer

5. Møllerens grovbrød

Ernæringsfysiologen: Hovedingrediensene i dette brødet er mel av hvete og rug. Ingredienslista sier ingenting om hva slags hvete og rug det er, men det oppgis at 55 prosent av alt melet er fullkorn. Det betyr at det ville blitt klassifisert som grovt ifølge Brødskala’n. Det er ganske greit, men mindre enn brødene ovenfor. Imidlertid et bra valg hvis du vil spare penger ved å bake hjemme!

Vis mer


Panelet: Dette ser hjemmebakt ut. Virker i utgangspunktet litt kjedelig, men er veldig godt og saftig. Det er ganske kompakt og metter nok godt. Gir god tyggemotstand, men smaker en anelse kruskakli.

Les også: Sunt eller syndig?

Vis mer

6. Solsikkebrød

Ernæringsfysiologen: Heller ikke her var det lett å avgjøre hvor grovt brødet egentlig var, men vi fikk svar etter å ha sjekket bakeriets hjemmeside og tatt kontakt med bakeren. Dette er ikke grovt nok til å kalles et ekte grovbrød, da bør vi opp i minst 50 prosent grovhet. Men det har likevel en god del kostfiber, noe som drar opp det samlede resultatet.

Vis mer


Panelet: Saftig og lekkert med solsikkefrø til pynt. Det ser veldig grovt ut, men har ikke så mye hele korn og frø i seg som man skulle tro. Lett og luftig brød som mange barn også kan spise.

Vis mer

7. Simpson matpakkebrød

Ernæringsfysiologen: Dette er tydeligvis et brød som er lagd for barn og derfor er ekstra lyst og uten hele korn. Skal du kjøpe brød til barn, kan du like gjerne gå for testens Havre fullkorn som er et sunnere alternativ.

Vis mer


Panelet: Ser ut som en firkanta kneip og virker veldig kjedelig. Her er det sannsynligvis mye hvitt mel og lite fiber. Lukter litt konserveringsmiddel. Panelet er delt i oppfatningen av smaken. De fleste mener det nesten ikke smaker noe, mens andre mener det har en mer hjemmebakt smak av kanskje egg eller smør.

- Er dette ment for barn? Da er det ikke rart de ikke vil spise brød, kommenterte en far.

Vis mer

8. Steinovnsbrød grovt

Ernæringsfysiologen: Dette er ikke et ordentlig grovbrød. Hvetemel er det første som står på ingredienslista, noe som er et dårlig tegn. Brødet inneholder imidlertid litt sammalt hvete og sammalt rug også, så det er bedre enn loff og finbrød.

Vis mer


Panelet: Ser kjedelig ut og virker ikke spesielt grovt. Samtidig har det et litt økologisk preg, blant annet på grunn av melet som sitter igjen utenpå. Virker som et halvstekt brød som blir bakt ferdig på butikken. Er saftigere enn man skulle tro, men smaker ellers nesten ingenting. Luftig er vanligvis bra, men dette ble nesten for luftig.

Slik får du bedre forbrenning

Vis mer

9. Pannebakt brød grov

Ernæringsfysiologen: Dette kan langt ifra kalles grovbrød. Det inneholder stort sett bare finmalt hvetemel, og litt solsikkekjerner og linfrø. Her ser det også ut til å være mye fett og stivelse!

Vis mer


Panelet: Ser veldig tørt og kjedelig ut. Smaker lite eller ingenting, litt "fabrikklagd" preg. Virker altfor fint til å være grovbrød, så mistenker det for å være "luregrovt". Helt greit nistebrød.