<b>Selvfølgeligheter og spesialistkunnskap: </b> Vi får nå GDA-merking av matvarer, noe forbrukerne neppe klarer å forholde seg til. I Norden har vi i tillegg Nøkkelhullmerket, som står på varer alle vet er sunne fra før. Foto: Per Ervland
Selvfølgeligheter og spesialistkunnskap: Vi får nå GDA-merking av matvarer, noe forbrukerne neppe klarer å forholde seg til. I Norden har vi i tillegg Nøkkelhullmerket, som står på varer alle vet er sunne fra før. Foto: Per ErvlandVis mer

Den beste tapte

Europeisk industri klarte å forhindre at det kom advarsler på usunne matvarer.

Onsdag 16. desember falt trafikklysmerket gjennom i EU-parlamentet. Matvareindustrien ble for sterk, og vi får ikke merket usunne matvarer. I stedet får vi en fortsettelse av de tannløse og meningsløse merkesystemene vi allerede har hatt i mange år, som viser at du kan spise så mye rå kålrot du bare orker. Nøkkelhullmerket, et nordisk konsept som ble innført 17. juni i år, er et slags håndslag til femtitallsnostalgi og læreboka i matlaging vi hadde på skolekjøkkenet: Fiskekaker, råkost, poteter, grovbrød og lungemos vil få merket. Nøkkelhullordningen vil ikke hjelpe folk til å vurdere det de faktisk spiser, som frossenpizza, potetgull og fiskefingre.

Knallhard lobbyvirksomhet

Det tyske ukebladet "Der Spiegel" har i en artikkel gjennomgått matvarekonsernenes strategi for å forhindre at Trafikklysmerket, som på en enkel måte ville vist forbrukerne også hvilke matvarer som ikke var sunne, skulle vedtas i EU. En tidligere statssekretær for De Grønne i det tyske miljødepartementet, Matthias Berninger, står nå på lønningslisten til sukkertøygiganten Mars og har hjulpet dem til å påvirke politikerne. Nesten alt Mars produserer ville fått rødt lys med det nye systemet.

Kan bli slutt på skrytepåstander

Der Spiegel er heller ikke nådig mot Renate Sommer, som representerer CDU i europaparlamentet og er saksordfører for merkesaken i forbrukerkomitéen der. Hun har systematisk motarbeidet trafikklysmerkingen og strøket alle henvisninger til det fra sakspapirene, skriver bladet. Hennes kontorleder i Brüssel har nettopp sluttet for å jobbe for matvaregiganten Kraft.

Rødt lys: Dette merket, som skal plasseres umiddelbart synlig på alle matvarer, vil forbrukermyndighetene i Storbritannia, Danmark og Norge ha. Kanskje blir det EU-standard. Vis mer


GDA på alle produkter

Det merkesystemet industrien ville ha, og som nå blir obligatorisk i Europa, heter GDA, Guided Daily Amount. Det viser hvor mange prosent av daglig anbefalt inntak av seks forskjellige emner en porsjon av matvaren inneholder. Dette hevder kritikerne det vil være komplisert for forbrukerne å forholde seg til. Industrien forutsetter for små porsjoner, heter det. Det er også mange forbrukere som vil spise flere porsjoner.

Bra med tre cola om dagen?

Dessuten er det ikke noe stort problem om en porsjon juleribbe inneholder 40% av dagens kaloribehov. Men om et skolebrød gjør det, er det verre. Det vil si at en matvare som gir 40% av anbefalt kaloriinntak kan være sunnere enn en som gir 20%.

Som Der Spiegel skriver: "Et studium i matvarekjemi kan komme godt med. Det samme kan gode øyne, da man ikke krever større skrift enn tre punkter " (denne teksten er ti).

Forbrukerorganisasjoner ville ha trafikklys

Trafikklysmerket er utviklet av britiske forbrukermyndigheter gjennom et stort prosjekt som varte i fire år. Blant annet de danske forbrukermyndighetene har kjempet for trafikklyset, det samme har frivillige forbrukersammenslutninger i EU.

Den store fordelen med trafikklyset, er at dette merket klart advarer mot usunne matvarer. De ville merkes med rødt lys, som et symbol på at de inneholdt f.eks. mer fett og sukker enn alternative produkter.

Ikke slemmemerking i Norge

Trafikklyset skulle også stå godt synlig på fronten av pakningene.

Vinneren: Dette er GDA-merket, som skal komme på alle matvarer i Europa. Den skal vise hvor mange prosent av anbefalt daglig mengde av en del nøkkelstoffer matvaren inneholder. Vis mer


Den nye EU-beslutningen forbyr samtidig nasjonale merker, slik at britene antakelig heller ikke selv kan benytte trafikklysmerking. Det kan også spøke for det nordiske nøkkelhullmerket. Men siden dette uansett er fullstendig tannløst, vil vel ikke industrien sette noe inn på å få det fjernet.