De verste telefontidene

KOMMENTAR: Åpent mandag og onsdag fra klokken 11-13. Vennligst ring tilbake. Piiiip!

Du har en viktig ting du må sjekke med en butikk eller et kontor. Du ringer, men blir møtt av en telefonsvarer som kan fortelle deg om de ytterst sparesomme telefontidene. Som i verste fall blir etterfulgt av en enerverende tuting.

Bør vanlig god kundeservice ikke også omfatte en viss tilgjengelighet på telefonen, spør vi? En vanlig arbeidsuke er tross alt på 37,5 timer.

Si din mening nederst i saken

Kort, men ikke godt

Alltid stengt? Foto: Per Ervland. Vis mer

Hvem har for eksempel ikke sett et godt tilbud på Smart Club, og vil gjerne sjekke med butikken om produktet er inne,
før man kjører den lange veien dit? Vel, det kan være vanskelig...

For telefonene hos Smart Club er bare åpne mandag-fredag klokken 10:00-14:00. Ikke nok med det, klubben kan heller ikke svare på spørsmål angående priser, produkter og varebeholdning over telefon.

Folkehelseinstituttet, avdeling for skadedyrkontroll: Har du skadedyr, og er du desperat for å få dem bort? Da må vi bare håpe at skadedyrene klarer å overholde følgende frist for innvadering av ditt hus: Mandag-fredag kl. 13:00-14:00.

Har også du hatt en dårlig opplevelse med en eiendomsmegler? Husk tålmodighet er en dyd, for Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester har bare åpent 2,5 timer hver dag - fra klokken 12:30-15:00!

Grue kommune: Skal du snakke med en saksbehandler, må du gjøre det mandag, onsdag eller fredag mellom 09:00-10:00! Hele tre timer med åpne telefoner i løpet av uken...

Det kan kanskje også være litt småstressende om du er nybakt småbarnsforelder, og du trenger hjelp og råd. Helsestasjonen på Romsås kan du nemlig bare ringe mandag, tirsdag og onsdag fra 08:30-11:30 og 12:30-14:30.

NAV utland: Åpent 09:00-14:00 på hverdager. Bare fem timer hver dag, med andre ord.

Kort eller godt?

Irriterer du deg ofte over telefonåpningstidene til ulike kontorer og butikker? (Avsluttet)
Ja(88%) 671
Nei(12%) 88
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Litt bedre, om ikke helt godt, i Lånekassen og hos Datatilsynet: Åpent på telefon fra 09:00-15:00 mandag-fredag. Samme åpningstider har også Forbrukerrådet - og ryktene tilsier at åpningstidene var enda dårligere på sommeren 2005, da de stengte i flere uker.

Hvilket bringer oss inn på følgende: Generelt er det svært mange offentlige kontorer som har telefonåpent fra 9:00-15:00, eller enda mindre. Og ofte blir disse åpningstidene ytterligere forkortet i sommerperioden, som ofte kan strekke seg fra mai til september.

Leger: Generelt bør vi nesten også knytte en kommentar til landets legekontorer. De fleste legene har bare kontortid en halv time, kanskje en time, på morgenen. Og ofte er det helt umulig å komme gjennom på disse telefonene. Vi skjønner at legen ikke kan svare på spørsmål åtte timer om dagen, men det hadde vært fornuftig om telefontidene var litt bedre - noe som kanskje kunne effektivisere legens tid?

Grevens tid

Om man skulle tillate seg å ringe i grevens tid en dag - kanskje fem minutter før lukketid - kan følgende fort skje: Plutselig blir linjen kuttet, og når du ringer opp igjen, kommer en telefonstemme som forteller at sentralbordet nå er stengt.

Dette er en helt enkel innstilling på telefonsystemene, som ethvert kontor eller bedrift med respekt for seg selv, burde klare å fikse. De telefonene som kommer inn i køen - før stengetid - bør også besvares, og ikke bare kuttes ut.

Om man har innringerens blodtrykk kjært, altså.

Kjenner du til andre dårlige og irriterende telefontider? Fortell om det i debattinnlegget under!

Mer forbrukerstoff: