Vis mer

De verste diettene

Mange lar seg lure. Om og om igjen.

Har du vært innom bokhandelen denne måneden? Da har du kanskje lagt merke til alle slankebøkene som er på utstilling.

Flere har gjerne oppsiktsvekkende titler i samme gate som «Slank uten slit» eller «Bli kvitt fettet med fett».

Høres det for godt ut til å være sant? Som regel er det også det.

Les også: De sykeste slankekurene

Nye «slanketrender» dukker opp hvert år, men ofte er det bare en gammel idé i nytt antrekk. Dietten har gjerne endret navn eller fått en ny kjendis til å sverge til den.

Magasinet Newsweek har avdekket grunntankene som de fleste av disse falske diettene baserer seg på.

Her får du 5 av dem.

Les også: Er din slankekur farlig?

1. Uten fett-dietten

Teori: Du kan spise hva du vil, så lenge det ikke inneholder fett. Spiser du ikke fett vil du heller ikke bli feit.

Virkelighet: Det er sant at et kosthold med mye fett betyr mange kalorier, men å styre unna all fett er ikke særlig lurt. Kroppen trenger fett – helst av den sunne typen, som omega-3 og flerumettede fettsyrer.

I tillegg er det mange som blir lurt av såkalte fettfrie produkter. Til gjengjeld inneholder de gjerne mye sukker, men lite fiber, vitaminer og mineraler. Med andre ord, tomme kalorier. Sjekk derfor innholdsfortegnelsen på slike varer nøye.

Les også: Denne forkorter livet ditt

2. Sofasliter-dietten

Teori: Hvem trenger trening? Du kan gå ned i vekt uten å svette en dråpe! Å kutte ned på kaloriinntaket er alt du trenger å gjøre.

Virkelighet: Jo, du trenger trening. Studier viser at slankere som endrer kostholdet og regelmessig er fysisk aktive har størst sjanse for å holde kiloene borte for godt.

Trening fører også med seg andre gunstige helsefordeler, som lavere risiko for hjerte-karsykdom og diabetes type 2.

Litt trening er nok

3. Detox-dietten

Teori: Ved å rense deg innvendig vil du gå ned i vekt.

Virkelighet: Det finnes ingen beviser for at det å renske innvollene gjør deg sunnere eller får deg til å gå ned i vekt. Et kosthold rikt på fiber er alt du trenger.

Den aller siste studien på detoxprodukter stempler dem som meningsløse, uten effekt og i verste fall farlige.

Les også: Advarer mot lurekurer

4. Biff og bacon-dietten

Teori: Spis proteiner hele tiden, fett er også helt OK å spise. Karbohydrater bør du imidlertid holde deg mest mulig unna.

Virkelighet: Å kutte ned på inntaket av karbohydrater – spesielt tomme sådan, som hvitt mel og hvit ris – kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Å ha et kosthold som består av store mengder fett kjøtt er imidlertid ikke spesielt sunt det heller.

Et bedre alternativ er å få proteinene fra magrere kilder, som fisk eller kylling (helst uten skinn), i tillegg til frukt, grønnsaker, fullkorn og meierivarer med lavt fettinnhold.

Les også: Dropp de dårlige matvanene

5. Kake og godteri-dietten

Teori: Kalorier er alt som betyr noe. Du kan derfor spise alt du vil, inkludert kaker og godteri, så lenge du holder deg innenfor kalorigrensa.

Virkelighet: Selv om antallet kalorier du spiser i løpet av dagen spiller en rolle, er også kilden til kaloriene viktig.

Hvis du bare spiser søppelmat, vil kroppen din ikke få i seg næringsstoffene den trenger – noe som kan få langvarige konsekvenser for helsa di.

Dette gjør du når søtsuget kaller