Nå setter de i gang tiltak for å beholde deg som kunde. Foto: Faksimiler
Nå setter de i gang tiltak for å beholde deg som kunde. Foto: FaksimilerVis mer

De skal tilfredsstille deg

Slik skal nettbutikkene overleve finanskrisen.

«Nå skreller vi løken tilbake til utgangspunktet, og satser på gode priser og konkurranse med store innkjøp.Anton Hagberg, Komplett.no»


Vi lurer på: Overlever de største nettbutikkene finanskrisen? Hva gjør de for å beholde oss som kunder?

Vi skrev nylig om nettbutikken Pcutstyr.no. Forrige uke fikk ikke kundene bestilt varer, men eier og daglig leder Alexander Tvete lovte at butikken skulle drive normalt igjen denne uka. Det er den imidlertid ikke. Les saken: Pcutstyr.no sliter

Ny avdeling for damer

Nettbutikken PS.no, i utgangspunktet en mannsdominert forretning, fikk nylig egen dameavdeling med rosa duppeditter og laptop med leopardprint.

- Vi gjør dette fordi vi ser at det er få damer som handler våre typer varer på nett. Vi tror dette blant annet henger sammen med at få damer ønsker å lese om MHz, millisekunder og bytes, men er opptatt av hvordan ting ser ut og hva de kan brukes til, fortalte daglig leder i PS.no, Petter Aaland til DinSide Data.

Les saken som provoserte damene: Her satser de på ladies corner

- Ladies corner har kostet penger, lagerbeholdning og utvkling. Det er tung og stor satsning, sier Aaland.

Satser på dataklær

- Vi har gjort en del grep som har blitt veldig positivt mottatt. Vi har flere kunder og flere ordrer inne i systemet enn noen gang. Men salgssummen er lavere, og kundene er mer tilbakeholdende, sier Aaland til DinSide.

Det er ikke bare ladies corner som skal få fart på sakene, PS.no har satset på "gamers wear". Rett og slett klær for spillnerder.

- Det er utrolig mange dataspillinteresserte som kjøper gamers wear (klær, red.anm.) fra Tyskland. Det er kanskje utradisjonelt å selge klær, men vi selger jo spill og spillkonsoller. Vi har hatt en stille lansering av spillklærne, men siden har fått mye trafikk og salget er i gang, sier Aaland.

«Vi skal ha et format som ikke griser til kjerneproduktene. Petter Aaland, PS.no»


- Når spillinteresserte kjøper klærne fra vår nettbutikk, slipper de blant annet toll. Den såkalte gamerbransjen er dessuten blitt veldig stor, for fem år siden var spillerne maks 22 år, nå stiger øvre alder og markedet er blitt større. Nå er spillene mer avansert enn før, og Ola Nordmann kjøper spill og stæsj. I min omgangskrets er det folk opp mot 35-40 år som sitter og spiller.

I tillegg til gamers wear har PS.no satset på auksjoner av demoprodukter og angrefristprodukter.

- Vi kan ikke selge "brukte" produkter som nye. Da snakker vi for eksempel bærbare PC-er som starter på en krone, det er sjeldent at vi tjener noe særlig på auksjonene, så det kommer kundene til gode, sier Aaland.

- Vi kan ikke sitte å si at vi har det vanskelig, men vi skal tenke nytt. Det handler om å gi kundene det de vil ha. Samtidig bør man ikke akkord med kjerneprodukter som it og elektronikk. Vi skal ha et format som ikke griser til kjerneproduktene, sier Aaland.

Les også: Netthandelens skjulte farer

Komplett har sagt opp 20 ansatte

Komplett.no er lei av finanskrisen, og har tatt forholdsregler for å ikke bli rammet.

- Vi var tidlig ute med å kutte kostnader, i Norge ble vi nødt til å si opp tyve ansatte i september. Heldigvis har samtlige fått nytt arbeid nå. I utlandet har vi korrigert lagerbeholdningen, sier administrerende direktør i Komplett, Anton Hagberg til DinSide.

«Vi er også trofaste mot hvermannsen som også er en stor kundegruppe, og kjøper tv, kaffemaskiner, mobiler og bærbare PC-er. Anton Hagberg, Komplett.no»


I tilegg har Komplett.no tatt grep for å bruke mindre penger på andre områder. De reklamerer ikke lenger på tv og radio, men holder seg helt og holdent til annonsering på internett.

- Vi skal være trofaste mot kjernekundesegmentet vårt, vi skal med andre ord pleie geek-/nerdesegmentet. Vi er også trofaste mot hvermannsen som også er en stor kundegruppe, og kjøper tv, kaffemaskiner, mobiler og bærbare PC-er, sier Hagberg.

- Nå skreller vi løken tilbake til utgangspunktet, og satser på gode priser og konkurranse med store innkjøp. Vi er kjent for et stort sortiment og kjapp levering, det har vi fokus på.

Komplett.no står ikke i fare for konkurs, og fikk ifølge Hagberg et "pent" resultat siste kvartal i fjor.

- Januar var også en bra måned, men vi er forberedt på et tøft 2009. Kanskje det er bra, vi har muligens hatt det for lett, sier Hagberg.

Netshop har gått motstrøms

- Vi har egentlig gjort flere tiltak: Vi kjøper enda flere og bedre varer. Vi selger nyheter til gode priser. Man kan vel si at vi har gått motstrøms, og økt trykket på markedsføring. Det er et behov der ute til tross for finanskrisen, sier markedssjef i Netshop.no, Gunnar Hunskaar til DinSide.

«Man kan vel si at vi har gått motstrøms, og økt trykket på markedsføring.Gunnar Hunskaar, Netshop.no»


- Mediene, som er markedsføringskanelene våre, er rimeligere nå på grunn av mindre etterspørsel, derfor blir det mer annonsering for billigere penger. Derfor har vi økt annonseringen, sier Hunskaar.

- Vi har prøvd å tenke offensivt. Vi har økt bemanningen for å styrke stallen, for å snakke fotballspråk. Både innkjøp og lager er styrket, når det er økning av varer ut, da må vi ha flere ansatte på lageret. Produktpresentasjon er dessuten viktig, vi har gjort kundenes handleprosess enklere, ved å ansette en websjef, sier Hunskaar.

Netshop.no har foreløpig ikke merket noe til finanskrisen.

- Vi skal ikke være bråkjekke, for det er jo fremover vi kan merke noe til det. Jeg tror butikkene som driver med netthandel, kan få en opptur nå, fordi kundene blir mer bevisst på at det stort sett er billigere å handle på nett enn i butikk, sier Hunskaar.

Datakjeden spør kundene

- Vi har oppbemannet nettbutikken, for å ta imot trafikken som kommer. Vi har styrket kundehåndteringen fordi vår satsning på web er å være føre var, gi hurtige svar og god service til kundene, og være proaktive - selv om jeg egentlig ikke liker det ordet, sier administrerende direktør i Datakjeden.no, Vegard Waldal til DinSide.

Datakjedens nettbutikk pleier å overraske kundene med spørsmål som "er du sikker på at det er denne kabelen du skal ha?". De ser på alle ordrer og varelinjer før de sender gjennom bestillingen.

- Vi hadde for eksempel en kunde som hadde bestilt en MacBook og tydelig feil tv-kabel. Kundene setter pris på det når vi fanger opp feil. Vi slipper å håndtere returordre, og kunden slipper balet med retursituasjonen, sier Waldal.

- I tillegg er pris et vesentlig element, vi prøver å gi god pris slik at kunden opplever å gjøre en god handel. Vi er tjent med å ha god priser og å fange opp trender. Nå kommer det en ny range av Samsung LCD tv-er, da lærer vi oss alle de nye funksjonene og ordner en god avtale for å ha riktig pris, sier Waldal.

- For webshopens del har vi ikke merket finanskrisen, webshopen er i stadig vekst. Februar blir dårligere enn januar, men det er helt i tråd med forventningene, sier Waldal.