<b> NEDRE GRENSE: </b> Flere banker og forsikringsselskap opererer med en nedre grense for hva de utbetaler av restbeløp når du sier opp forsikringen din før avtaletiden har gått ut. Foto: NTB SCANPIX
NEDRE GRENSE: Flere banker og forsikringsselskap opererer med en nedre grense for hva de utbetaler av restbeløp når du sier opp forsikringen din før avtaletiden har gått ut. Foto: NTB SCANPIXVis mer

- De sa restbeløpet var for lavt for utbetaling

Denne beskjeden fikk en av våre lesere da han avsluttet reiseforsikringa si.

Dinside-leser Thomas Dirdal avsluttet sin reiseforsikring med Sparebank 1 SR-Bank en måned før forsikringen gikk ut.

LES OGSÅ: Trenger du forsikring mot ID-tyveri?

Han hadde betalt for forsikringa på forhånd, og restbeløpet var på litt over hundre kroner. Ifølge Dirdal selv fikk han beskjed om at beløpet skulle overføres hans kones konto, og dermed ble forsikringa avsluttet.

Da beløpet uteble, tok han kontakt med banken - som ga ham beskjed om at beløpet var for lavt til at det kunne utbetales.

Dermed satt han igjen uten både pengene og reiseforsikringa – som han da like gjerne kunne hatt den siste måneden også.

LES OGSÅ: Slik prøver nordmenn å svindle på forsikringen

- Arrogant behandling

Selv mener Dirdal at banken har opptrådt arrogant.

- De er veldig flinke til å samle inn gebyrer på tre kroner for både det ene og det andre fra kundene sine. Men disse reglene gjelder vel kun når det er snakk om deres penger, sier han til Dinside.

Han mener banken kunne gitt ham beskjed om denne regelen før han avslutta forsikringa.

- Hadde de gjort det, kunne jeg jo like gjerne hatt reiseforsikringa ut tiden. Det er jo ikke en kjempestor sum det er snakk om, men det er en prinsippsak. Kan vi som kunder sette våre egne grenser for hvilke regninger vi gidder å betale også, spør Sparebank 1-kunden.

LES OGSÅ: Slik sikrer du private salg med høye beløp

Slik svarer banken

Kunder som har innbetalt for mye i forsikringspremie skal få tilbakebetalt det de har betalt for mye, når de sier opp sin forsikringsavtale. Tilbakebetalingen skjer automatisk etter at forsikringsavtalen er sagt opp, opplyser Sparebank 1 til Dinside.

BEKLAGER: Sissel Grieg Viig, kommunikasjonssjef i Sparebank 1 Gruppen, beklager at Thomas Dirdal fikk beskjed om at pengene ville bli utbetalt. Foto: SPAREBANK 1 Vis mer


Banken skiller mellom kunder som får giroen i posten og kunder som har avtalegiro.

- SpareBank 1 har imidlertid en beløpsgrense for tilbakebetaling på 131,- kroner for girokunder og 10 kroner for kunder med avtalegiro. Pengene som ikke blir tilbakebetalt blir stående i systemet – «på kunde» og aktiveres og trekkes fra dersom kunden kjøper forsikringer igjen, sier Sissel Grieg Viig, kommunikasjonssjef i Sparebank 1 Gruppen.

- Er det noen spesiell grunn til at dere har denne grensen på 131 kroner?

- Tilbakebetalingsgrensen vår er nok resultatet av en beregning av kostnadene rundt en slik tilbakebetalingsprosedyre, svarer Grieg Viig.

Hun beklager også at Dirdal fikk feil informasjon om tilbakebetalingen.

- I dette tilfellet forstår vi at kunden har fått vite at han ville få tilbakebetalt, selv om beløpet ligger under våre tilbakebetalingsgrenser. Det beklager vi. Derfor ber vi kunden ta kontakt med banken sin igjen, slik at banken kan få betalt tilbake det kunden hadde fått beskjed om at han skulle få, avslutter kommunikasjonssjefen.

LES OGSÅ: Ikke gå i kasko-fella!

Du skal få det tilbake

Fagdirektør for Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, sier til Dinside at Forbrukerombudet ikke er kjent med at det finnes noen regler som gjør at Sparebank 1 kan holde tilbake restbeløp på denne måten.

FINANSKLAGENEMDA: Fagdirektør for Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, råder deg til å ta saken til Finansklagenemda hvis du ikke kommer noen vei med dialog med selskapet. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


- Utgangspunktet er slik at du kan si opp forsikringen din hvis behovet ditt for forsikring faller bort. Da skal du ha tilbake det forholdsmessige restbeløpet, understreker han.

Han informerer også om at du kan klage til Finansklagenemda hvis du ønsker å få prøvd problemstillingen din, og få en avgjørelse på om bedriften har lov til å opptre slik den gjør.

I noen tilfeller hvor det er snakk om en kollektiv forsikring kan forsikringsselskapene holde tilbake små beløp, men ikke når det kommer til privatpersoner, opplyser han.

LES OGSÅ: Bilforsikring: Slik kan du få halv pris

- Bagatellgrense

Forsikring

Synes du det er greit at lave beløp ikke blir utbetalt? (Avsluttet)
Nei, rett skal være rett.(55%) 2669
Nei, dette er en prinsippsak.(37%) 1783
Det er ikke noe jeg ville brukt tid på å ordne opp i.(5%) 228
Ja, det bryr jeg meg ikke noe om.(3%) 160
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dinside har tatt kontakt med flere banker og forsikringsselskap for å høre hvilke rutiner de har ved utbetaling av lave restbeløp.

Gjensidige forsikring opplyser om at de også opererer med en en nedre grense for hva de utbetaler.

- Forsikringens saldo blir avregnet for perioden fra ikraftdato til annullasjonsdato. Et eventuelt tilgodebeløp eller sluttavregning over 100 kroner vil bli sendt direkte til kunden, sier informasjonssjef i Gjensidige forsikring, Bjarne Rysstad, til Dinside.

- Hvorfor utbetaler dere ikke beløp under 100 kroner?

- Det er satt en nedre grense for når vi mener det er hensiktsmessig å varsle kunden om restsaldo eller sender penger i retur. Per i dag er denne såkalte bagatellgrensen +/- 100 kroner. Beløpet kreves inn eller trekkes fra ved neste hovedendring eller fornyelse. Dersom kundeforholdet opphører og skyldig restpremie blir inntil 100 kroner, avskriver vi dette beløpet, sier Rysstad.

Informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, forklarer derimot til Dinside at de ikke har noen minstegrense når det kommer til utbetaling av restbeløp.

- Det kan være litt trøblete når beløpet er under fem kroner, men i utgangspunktet utbetaler vi alt, understreker han.

– Hvis en kunde sier opp skadeforsikringen sin og har penger til gode, utbetaler vi uavhengig av sum, opplyser Kristin Nøkleby Holth, kommunikasjonssjef for forsikring i Storebrand.

Hun sier videre at selskapet ikke automatisk betaler ut beløp under 20 kroner. Skal kunden få beløp under dette beløpet må de kontakte banken for å få det utbetalt.

LES OGSÅ: Forsikringene alle bør ha