De nye festdagene

Omsetningen øker, og handelsstanden planlegger allerede nye festdager.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fagsjef i Oslo Handelsstands Forening, Glenn Eikbråten, bekrefter at de ulike festdagene er god butikk.

Fagsjef Glenn Eikbråten Vis mer

- Vi har signaler om at omsetningen øker, og at det er markedsinteresse for slike festdager. Men ennå har vi ikke evaluert hvor mye det betyr, og derfor har vi ikke konkrete tall, sier Glenn Eikbråten.

Amerikanisering

- Trendene kommer både fra USA og Europa. Men vi er mest tilbøyelige til å adoptere de amerikanske og engelske tradisjonene, sier fagsjefen.

Eikbråten forteller at det er opprettet et arrangementskontor som skal plukke opp trender.

- Vi har allerede i år planer om tre store festivaler i byen. Først "Glade Oslo", og til høsten henholdsvis "Fargefestivalen" og "Lysfestivalen", forteller han.

- Er ikke dette enda en måte å lure mer penger ut av folk?

- Vi ser i høyere og høyere grad at underholdning og handel går hånd i hånd. Folk vil ha opplevelser. Derfor vil vi også tilby det, sier Eikbråten.