Når dette eller andre nummer ringer til deg, og personen i andre enden ber om personlige opplysninger, bør du legge på. Om du er interessert, kan du eventuelt ringe tilbake. Foto: Panlegis.no/DinSide
Når dette eller andre nummer ringer til deg, og personen i andre enden ber om personlige opplysninger, bør du legge på. Om du er interessert, kan du eventuelt ringe tilbake. Foto: Panlegis.no/DinSideVis mer

De kommer med et veldig fristende tilbud

Men dersom de ringer deg, bør du legge på.

Dersom du oppretter et enkeltpersonforetak i Brønnøysundregistrene, er det stor sannsynlighet for at du blir oppringt kort tid etter registrering.

Panlegis er et firma som ringer til personer som registrerer seg i Brønnøysundregistrene, for å fortelle hvorfor det lønner seg å registrere foretaket i utlandet. På nettsidene reklamerer de for å være «den desidert største leverandør av selskapsregistreringer i Norge».

Panlegis frister med null skatt på utbytte og gevinst i selskapet, ingen revisorplikt med mer. Alt dette skal Panlegis hjelpe deg med, mot betaling.

Firmaet har riktignok et svært dårlig rykte på nettet. Flere fora flommer over av kritikk mot salgsmetodene og anklager om svindelforsøk.

Flere personer reagerer på at selskapet krever å få opplyst personinformasjon, som fødselsnummer og kontodetaljer, over telefon.

Hva bør du egentlig gjøre hvis Panlegis eller tilsvarende selskaper ringer deg?

Flom av anonym kritikk på nett

Panlegis ringer fra telefonnummeret +21932130. Søker du etter telefonnummeret på Google, kommer det første treffet opp fra Telefonterror.no. Dette er en privat nettside der brukere kan legge inn klager på telefonselgere og markedsundersøkere.

Nær 160 anmerkninger har kommet inn på telefonnummeret, 106 av dem er markert som «mulig forsøk på svindel».

«Mer telefonterror skal du lete lenge etter. Ringer konstant. På 4 timer har jeg mottatt 18 tapte anrop fra dem. Er dette noe det går an å anmelde?», skriver en anonym bruker.

DinSide har også snakket med en person som sier han ble kontaktet flere ganger av selskapet, til tross for at han ved første kontakt ga klar beskjed om at han ikke var interessert. Han skal også ha blitt bedt om å gi ut personinformasjon uten at han ga inntrykk for at han ønsket å inngå en avtale med selskapet. Vedkommende ønsker forøvrig ikke stå frem med navn i denne artikkelen.

Kvasirs søkestatistikk kan det tyde på at mange nordmenn har blitt oppringt av selskapet. I uke 8 i 2011 var det mer enn 150 søk etter dette telefonnummeret på Kvasir alene.

Kan ikke kommentere anonyme tilbakemeldinger

DinSide har snakket med juridisk ansvarlig i Panlegis, Claes Zangenberg. Han sier selskapet ikke kan svare på den negative omtalen som er publisert på nettet.

Claes Zangenberg, juridisk ansvarlig i Panlegis Vis mer


- Det er mange som legger ut ting på nettet, men vi kan ikke imøtegå eller svare på anonym kritikk. Generelt sett er det fritt frem for folk å legge ut påstander på nettet, som i liten grad kan kontrolleres. Det vi kan si er at vi aldri har vært involvert i svindel, sier Zangenberg til DinSide.

DinSide: - Hvorfor tror dere at Panlegis har fått svært mange negative tilbakemeldinger på blant annet Telefonterror.no?

- Vi er ikke bekymret over at vi er registrert på Telefonterror.no. Så å si alle aktive selskaper som driver med telefonsalg ligger der.

Han sier selskapet godt kan leve med at ikke alle er fornøyde.

- Vi har 18.000 kunder i Norge og Sverige, rundt 90 prosent av disse er i Norge, så det er ikke til å unngå at enkelte kunder er misfornøyde, sier Zangenberg.

Ber om personinformasjon

Når Panlegis ringer, ber de om at du skal utlevere informasjon om deg selv over telefonen. De ber blant annet om at du skal opplyse om fødselsnummer og kontodetaljer. Flere brukere reagerer på denne praksisen.

Christian Meyer, Norsis Foto: Per Ervland Vis mer


DinSide har ved flere anledninger advart om å utlevere slik informasjon til personer du ikke vet hvem er. Flere ganger har vi sett tilfeller der personer blir utsatt for både svindel og identitetstyveri, fordi de har oppgitt denne informasjonen i god tro.

Christian Meyer ved Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) ber alle som blir oppringt av selskaper som krever denne informasjonen, om å ikke utlevere noen ting som helst.

- Ikke gi fra deg person-sensitiv informasjon uten at du er helt sikker på hvem mottakeren er og du selv har initiert kontakten, sier Meyer til DinSide.

- Vi trenger opplysningene

Claes Zangenberg i Panlegis synes ikke det er problematisk at selskapet ringer kunder og ber om personinformasjon.

- Vi trenger å få disse opplysningene og den dokumentasjonen for å levere tjenestene våre. Vi misbruker aldri den informasjonen kundene gir oss, sier han.

selskapets norske nettsider advarer Panlegis om at «svindlere fra tid til annen utgir seg for å være PANLEGIS». Enkelte skal ha utgitt seg for å ringe fra selskapet for å tilegne seg informasjon som de senere skal misbruke.

Zangenberg bekrefter at de senest før jul fikk henvendelser om et mulig svindelforsøk. Likevel ber han norske kunder stole på selgerne fra selskapet når de ringer.

- Hvis du føler det er grunn til å være i tvil om hvem du er i kontakt med, bør du legge på og ringe opp selv, før du gir ut informasjon om deg selv, sier Zangenberg.

LES OGSÅ: Så lett kan man misbruke lett tilgjengelig informasjon som deg

Trenger ikke følge norsk lov

Vanligvis har selskaper som samler inn personopplysninger, meldeplikt til Datatilsynet. Panlegis trenger derimot ikke å forholde seg til dette, siden selskapet holder til på Malta.

Trude Talberg-Furulund, informasjonsrådgiver i Datatilsynet. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen Vis mer


- Om Panlegis ikke har kontorer i Norge, men på Malta, er det loven der som gjelder. Et selskap skal forholde seg til loven der de holder til, sier informasjonsrådgiver Trude Talberg-Furulund i Datatilsynet.

Talberg-Furulund er likevel kritisk til hvordan selskapet henter inn informasjon om potensielle kunder.

- Det virker lite tillitsvekkende at et selskap ber om slike opplysninger før det er inngått en avtale, sier hun til DinSide.

Hun sier alle selskaper som skal innhente personinformasjon bør være klare på hvordan denne informasjonen skal brukes.

- Selskapet bør informere om hvordan informasjonen skal brukes, hvorfor de ber om informasjonen, hvordan den oppbevares, rutiner for sletting og retting av feil og rett til innsyn.

En god huskeregel

Datatilsynet oppfordrer nordmenn til å ta ansvar for å ikke gi fra seg informasjon om seg selv, uten at en vet hvordan denne informasjonen blir behandlet.

- Jeg vil oppfordre folk til å tenke nøye gjennom om de er sikre på hvem de snakker med, og være kritisk til hvilken type informasjon de opplyser om på telefon. Du bør spørre deg selv hva personen i andre enden av røret skal med denne informasjonen.

Hun sier at dersom man blir oppringt, bør man sjekke ut selskapet og eventuelt ringe tilbake selv.

- En god huskeregel er: Får du et tilbud som høres for godt ut til å være sant, er det som regel det. Men selv ved et reelt tilbud bør du være kritisk til hvilken avtale du inngår, hvor du registrerer deg, hvilke personopplysninger du gir fra deg, hvor disse opplysningene ligger og hvor sikre de er, sier Talberg-Furulund i Datatilsynet.