<b>PRISSETTING HOS LEFDAL OG ELKJØP:</b> Jada, de samkjører tilbudene i tilbudsavisene - og det kan de helt fint gjøre! Foto: Kristin Sørdal
PRISSETTING HOS LEFDAL OG ELKJØP: Jada, de samkjører tilbudene i tilbudsavisene - og det kan de helt fint gjøre! Foto: Kristin SørdalVis mer

De kan samarbeide om prisene så mye de vil

Lefdal og Elkjøp har samme eier, og kan dermed sette prisene og samarbeide så mye som de bare vil.

For noen dager siden skrev DinSide om prisene til elvarehusene Elkjøp og Lefdal, hvor vi så på prishistorikken til en del annonserte produkter.

Ved hjelp av tjenesten Prisjakt.no kan du nemlig gå inn og sjekke prishistorikken til alle produkter. I tillegg til en historisk fremstilling av prisene, kan du også se når butikkene endret prisene sist på et bestemt produkt sist, og hvor stor prisendringen var.

Vi fant at prisene i mange tilfeller blir satt opp i forkant av kampanjer. I tillegg så vi at prisen hos for eksempel Elkjøp ofte gikk opp i forkant av en kampanje hos Lefdal - og omvendt.

I ti av 15 tilfeller var prisen satt opp hos den konkurrerende motpart i forkant av salget hos den andre. Alternativt: Den ene har salg på produkter som den andre har satt prisen opp på.

Åshild Indresøvde sier til DinSide at de ikke justerer prisene for å sette den ene i et heldigere lys, men at de samarbeider om annonsebilagene. Vis mer


Åshild Indresøvde, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp og konsernansvarlig for både Elkjøp og Lefdal, sier til DinSide at de ikke har noen strategi om å sette opp og ned priser for at den andre skal se billigere ut.

Men ifølge Konkurransetilsynet kunne de fint gjort det.

- Kan prissette slik de vil

Nestleder i markedsavdelingen ved Konkurransetilsynet, Øyvind Nilssen, sier nemlig det er ingenting i Elkjøp og Lefdals prissetting som strider imot konkurranseloven.

- Ledfal og Elkjøp er del av samme konsern, og når de er det rammes ikke selskapenes samarbeid av forbudet mot konkurransebegrensende samarbeid i konkurranseloven. Ettersom de er del av samme konsern, kan de prissette slik de vil, sier Nilssen til DinSide

Dette altså på tross av at firmaene fremstår som to ulike selskaper for kundene.

- Et rotterace

Da vi så på prisene fra de siste annonseavisene til Lefdal og Elkjøp, så vi blant annet at mange av produktene har store prissvingninger. Dette kan du se eksempel på her, i form av prisutviklingen på en vaskemaskin fra Samsung:

Samsung vaskemaskin WF2124ZAC er på tilbud i Lefdals kundeavis. Grafen fra Prisjakt.no viser den historiske prisutviklingen for denne modellen. Dette er tydeligvis en modell som figurerer ofte i priskampanjer. Vis mer


Indresøvde sier til DinSide at de priser varierer opp og ned absolutt hele tiden.

- Når vi har hatt et produkt på kampanje, priser vi det opp igjen, og så priser vi nye produkter ned. Vi priser også opp og ned i forhold til konkurrenter, forklarer Åshild Indresøvde.

- Det er et rotterace. Dette er en veldig konkurranseintensiv bransje hvor prisene går opp og ned hele tiden. Om du ikke henger med, taper du kampen om kundene, sier Indresøvde.

Prissetting for å sette den ene i ekstra godt lys?

I ti av 15 tilfeller vi har sjekket, viser historikken for Lefdal og Elkjøp hos Prisjakt at prisen er satt opp hos den ene i forkant av at den er satt ned hos den andre. Se for eksempel prisutviklingen for den samme vaskemaskinen hos begge kjedene:

Eksempel fra Leddals kundeavis: Prisen på Samsung vaskemaskin WF2124ZAC er satt ned hos Lefdal og opp hos Elkjøp. Vis mer


Du kan se den fulle teksten og flere eksempler på denne i denne artikkelen.

Vi spurte derfor Lefdal og Elkjøp om det er slik at den ene setter opp prisen for at den andre skal virke ekstra billig?

Åshild Indresøvde svarer for begge kjedene når hun overfor DinSide avviser at kjedene samarbeider på prissetting for å få den enes pris til å se særdeles gunstig ut.

- Elkjøp og Lefdal har ingen strategi om å sette opp og ned priser slik at den andre skal se billigere ut. Det ville heller ikke fungert, siden elektronikk-kunden er meget prisbevisst og som regel har sjekket både Lefdal, Elkjøp og alle våre konkurrenters priser før man kjøper et produkt. Tvert imot vil man ofte se at kjedene følger hverandre for å være mest mulig konkurransedyktig på pris, uttaler Åshild Indresøvde til DinSide.

Hun sier videre at januarsalget er veldig spesielt, og at man ville se at Lefdal og Elkjøp møter hverandre på pris dersom man sammenliknet prisene generelt gjennom året.

- De møter hverandre på pris og er interessert i den samme kunden.

Lefdal og Elkjøp kommer ut som vinnere i DinSides pristest av nettbutikker i november 2013.

Samkjører kampanjeavisene

Når det kommer til utvelgelse av kampanjeprodukter, vil det ifølge Indresøvde være en form for samkjøring.

- Vi etterstreber at kjedene har forskjellige tilbud. Kostnadene ved en annonseavis er store, og da vil vi gjerne vise fram flest mulig produkter. Hvis vi har 16 sider for Elkjøp og 16 sider for Lefdal, har vi til sammen 32 sider. Hvis vi skulle brukt de samme annonsene i begge avisene, ville vi kun fått vist fram halvparten så mange produkter, sier hun til DinSide.

- Vi etterstreber at vi skal treffe så bredt som mulig, fortsetter hun.

Les også: Hvor billig er «nye» Expert?

Jo Gjedrem ved Forbrukerombudet sier til DinSide at man kan forvente at de to selskapene samarbeider om prisene, ettersom de har samme eier. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


- Man må regne med at de samarbeider

Jo Torkel Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, sier til DinSide at ettersom Lefdal og Elkjøp har samme eiere, er det ingen grunn til at det skal være noen spesiell konkurranse mellom de to, og at dette er greit for forbrukeren å vite.

- Slik det er, må man regne med at de samarbeider om prisene, sier Gjedrem til DinSide.

Han sier videre at Forbrukerombudet er opptatt av at markedsføringen ikke skal være villedende, og at dersom de sier at de har salg, så må de faktisk ha satt ned prisene.

- Det er greit for forbrukeren å vite at disse prisene svinger, og at produktene kommer tilbake på salg hele tiden. Man bør sjekke litt rundt i markedet for å finne ut av om det faktisk er billigere enn hos andre. I og med at de ikke har salg på samme produkter på samme tid, er det greit å vite at man bør sjekke om det er billigere hos den andre, og skulle det ikke være det, kan man avvente - og det vil antakelig komme på salg igjen, sier Gjedrem videre.

- Uansett bør man sjekke prisene hos de andre konkurrentene, understreker han.